Det blåser i Vänsterpartiet efter uppgörelsen med högern om sänkta bränsleskatter. Förtroendet för de styrande i partiet är skadat, enligt interna kritiker.
– Ledningen ska vara glad om den överlever till nästa kongress, anser en riksdagsledamot.
”Vad i helvete är det som händer?”, ”Jag tycker att VU (verkställande utskottet) ska avgå!”, ”Idag rann bägaren över”. Så lyder några av kommentarerna i grupper på sociala medier som samlar klimatengagerade vänsterpartister. Detta efter beskedet att partiet tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna skapat en majoritet för att tillfälligt sänka dieselskatten med fem kronor per liter och bensinskatten med fyra kronor.
Några timmar senare tog Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson Jens Holm avstånd från beslutet.
”På förekommen anledning. Nej, jag tycker inte att det är ett bra förslag att sänka skatten på bensin och diesel.”, skrev han på Facebook och fick stöd från en lång rad partikamrater.
”Det är oempatiskt”
Mer vill Jens Holm inte säga i nuläget. Men Rikard Warlenius, fritidspolitiker i Stockholm, hör till dem som öppet deklarerar sitt missnöje med beslutet. Han pekar på att en del av de fossila bränslen som nu blir billigare importeras från det Ryssland som invaderat Ukraina.
– Det är oempatiskt. I det här speciella läget hade man kunnat argumentera för att man får stå ut med de höga oljepriserna i solidaritet med Ukrainas folk och uppmana dem som kan att samåka eller ta bussen, säger han.
Istället för sänkta bränsleskatter borde V gå fram med riktade stöd till glesbygdsbor, anser Rikard Warlenius.
– Man ska så klart ha råd att ta sig till jobbet, men man hade kunnat ge tusen kronor i månaden till alla som bor i glesbygd. Då hade pengar gått även till dem som på ett eller annat sätt lyckats välja bort fossilbilar, säger han.
Rikard Warlenius vill också se åtgärder för att skynda på omställningen till elbilar och – vilket Vänsterpartiet i Göteborg och Skåne föreslagit – halverade taxor i kollektivtrafiken.
Förtroendet skadat
Det är inte första gången miljöengagerade vänsterpartister är upprörda över hur partiledningen med Nooshi Dadgostar i spetsen agerar. I augusti ifjol berättade Dagens ETC om ett upprop där 140 partimedlemmar krävde att klimatfrågan skulle prioriteras upp. Nu är ett nytt upprop på gång, enligt Ekot.
– Känslan hos många är att varje gång miljön ställs mot något annat så förlorar miljön. När vi ska förhandla budget är det andra krav som ställs och när Cementa vill fortsätta bryta kalk på Gotland backar vi upp bolaget, säger Rikard Warlenius.
Dagens ETC:s kontakter med vänsterpartister efter beslutet tyder på att en tydlig majoritet i partistyrelsen och riksdagsgruppen står bakom bränsleskattesänkningen. Men en del menar att förtroendet för partiledningen är skadat.
– Hade det inte varit valår hade folk inte suttit så still i båten. Den här ledningen ska vara glad om den överlever till nästa kongress, 2024, menar en riksdagsledamot.
Hen vittnar också om kritik mot att partiledningen i det verkställande utskottet tog beslutet om bränsleskatten på egen hand, utan att involvera hela partistyrelsen.
– Det är inte enskilda beslut utan helheten i hur man hanterar sin maktposition i verkställande utskottet som främst kritiseras.
En annan riksdagsledamot pekar på att partiet rankats högt när Naturskyddsföreningen jämfört partiernas miljö- och klimatpolitik. Nu fruktar hen att partiets förtroende i frågorna sätts på spel och att det kan bestraffas av väljarna.
– Fan, man är orolig. Jag vill ju att det ska gå bra för oss, säger hen.
Esbati: Tog chansen
Den ekonomisk-politiske talespersonen Ali Esbati försvarar sänkningen av bränsleskatterna. Han avfärdar att det i praktiken skulle vara en subvention av importerad rysk olja.
– Vi vill att man ska minska och om möjligt förbjuda import av ryska fossila bränslen. Men det betyder inte att prisproblematiken försvinner, säger Ali Esbati.
Han håller däremot med de som säger att det skulle finnas andra sätt att kompensera glesbygdsbor och låginkomsttagare. Han pekar på att partiet tidigare föreslagit att bränsleskatterna ska vara lägre i glesbygden, men utan att få stöd av andra partier. Nu fanns chansen att göra något, anser han.
– Vi vill se minskad användning av fossila bränslen, men inte genom plötsliga, externa chocker. Vi får fortsätta att arbeta med att bygga ut kollektivtrafiken och att byta ut bilparken, men det är inget som kan gå med extrem hastighet, säger Ali Esbati.
Regionalt har Vänsterpartiet föreslagit halverade taxor i kollektivtrafiken. Varför inte prioritera sådana lösningar?
– Vi har genom åren lagt en mängd förslag om kollektivtrafiken och jag är säker på att vi kommer behöva olika typer av förslag för att hantera den fortsatt krisartade situationen.
Borde ni i partiledningen ha förankrat det här beslutet bättre?
– Om det här hade inneburit att vi ändrar syn på skatter eller klimatpolitik hade vi behövt ha en helt annat diskussion i vårt parti, men så är det inte.