Linda Westerlund Snecker besökte de strejkande pendelförarna utanför Stockholms Centralstation.
Bild: Emanuel Hendal
Dagens ETC
Pendelentreprenören MTR:s vd, arbetsgivarorganisationen, borgerliga och socialdemokratiska opinionsbildare trummar ut att strejken i pendeln är olaglig.
Men när Dagens ETC möter Vänsterpartiets Linda Westerlund Snecker utanför centralstationen i Stockholm ger hon strejken sitt helhjärtade stöd oavsett legal status.
Vårsolen lyser på pendellokförarna som för tredje strejkdagen i rad samlats utanför centralstationen i Stockholm. Idag har de också politikerbesök. Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson Linda Westerlund Sneckers gula kappa sticker ut bland mörka jackor och uniformer. Hon är där för att stödja förarna.
– Det är jätteviktigt att vi stöttar lokförarna i att vi inte kan ta bort tågvärdarna. Jag står här med lokförarna just för att de är livrädda för vad som ska hända nu. Det är upp emot 2000 passagerare på ett pendeltåg. Vad händer om olyckan är framme? Då måste det finnas personal på tågen, säger hon.
Igår stämde arbetsgivarna MTR 73 av förarna för olovlig stridsåtgärd. MTR och deras arbetsgivarorganisaton Almega Tågföretagen begär att Arbetsdomstolen ska deklarera strejken som olovlig. Pendelentreprenörens VD, trafikregionråd Anton Fendert (MP) och opinionsbildare från både borgerligt och socialdemokratiskt håll trummar ut att strejken är olaglig.
– Den är inte olaglig, den är olovlig, men det är just för den här frågan man ska göra en vild strejk i så fall. Säkerheten om något ska man stå upp för. Oavsett bransch är säkerheten prio ett, säger lokföraren Nils Westberg Ahlmark utanför centralstationen.
Stöd på plats
Och det upplever han att en stor del av både resenärerna och allmänheten håller med honom och förarna om. Stödet som resenärer ger på plats stärker.
– Känslan är jättebra. Vi står upp för säkerhet på svensk järnväg. Vi har ett brett stöd från resenärer och allmänhet. Är det något de verkar uppskatta så är det när man säger ifrån när det gäller säkerheten, säger han.
Men en av de som upprörs är Almega Tågföretagens förbundsordförande Pierre Sandberg som just nu sitter i förhandlingar med Seko om ett nytt kollektivavtal. Han har hittills tackat nej till att medverka i Dagens ETC, men säger till Arbetet att strejken har slagit hårt. Under tisdagen, strejkens andra dag fick 80 procent av alla avgångar ställas in.
– Den vilda, olagliga strejken är ytterst allvarlig. Och jag tror inte att den hjälper facket i förhandlingarna, säger Pierre Sandberg.
”Ett svek”
Olaglig, olovlig eller ej, strejken har Linda Westerlund Sneckers fulla stöd.
Det finns folk som är upprörda och säger att strejken är olaglig?
– Må så vara, men vad ska man göra när MTR inte lyssnar och istället stämmer personalen och när politikerna inte förstår vad som kommer hända. Det här är ett svek från MTR. Det är ett svek från politiken. Jag har full förståelse för att man går ut i en strejk och står här idag, säger Linda Westerlund Snecker.
Och trots att strejken innebär en påfrestning på resenärerna tycker även hon sig uppleva ett stort folkligt stöd för strejken.
– Det är en strejk som har fått in jättemycket ekonomiskt stöd för det här engagerar folk. Det passerade precis en lokförare från SJ som hejade på och sade att det här är den viktigaste järnvägsfrågan någonsin och stöttade den vilda strejken. Jag tycker att det säger något om det folkliga engagemanget, säger Linda Westerlund Snecker.
Enligt den informella strejkkommittén hade insamlingarna på tisdagen samlat in 1,3 miljoner kronor och strejkkassan fortsätter öka. Dömer Arbetsdomstolen ut de skadestånd som MTR har krävt uppgår de totalt till 430 000 kronor.
På onsdagen vid lunch meddelade strejkkommittén att strejken avslutas enligt plan 23.59 samma dag.