Omkring tusen personer samlades på Norrmalmstorg på tisdagskvällen för att protestera mot Sverigedemokraternas reklamkampanj i tunnelbanan. Efter manifestationen stormades Östermalmstorgs tunnelbanestation – där reklamen var uppsatt – av ett hundratal personer som rev ner affischerna.
Nu kommer krav om att SL ska ändra sin policy, och i framtiden säga nej till politisk reklam som kan uppfattas som rasistisk eller stötande. Oppositionslandstingsrådet Gunilla Roxby Cromvall (V) menar att SD:s kampanj är oacceptabel.
– Den här reklamen får inte finnas där, våra länsbor tvingas se sådan här skit när de använder kollektivtrafiken. Vi märker att rasismen håller på att normaliseras i samhället, därför är det bråttom att få till en ny policy, säger hon till Dagens ETC.
Politisk reklam tillåten sedan 1988
I sociala medier har flera personer hänvisat till en redan existerande policy hos SL, där riktlinjerna är tydliga: reklam som kan ”uppfattas som sedlighetsstörande eller sårande mot folkgrupp” ska inte tillåtas. Men enligt SL:s presstjänst gäller dessa regler den kommersiella reklamen. För politiska kampanjer är läget annorlunda.
Politisk reklam i tunnelbanan tilläts av SL:s styrelse 1988, och innebär att alla partier har rätt att driva kampanjer i kollektivtrafiken. Det är lagen som till syvende och sist avgör om reklamen är tillåten eller inte. Och i skrivande stund har ett femtiotal anmälningar om hets mot folkgrupp kommit in till justitiekanslern (JK) avseende SD:s senaste kampanj. Men bland annat Mårten Schultz, SvD:s juridiske kommentator, menar att det inte finns på kartan att SD-reklamen utgör lagbrott.
Tidigare diskussion om policyändring
Redan våren 2014 vaknade en diskussion om rasistisk och stötande reklam i kollektivtrafiken, när SD:s första kampanjer rullade ut. Frågan lyftes i trafiknämnden i Stockholms läns landsting, där Vänsterpartiet lade en skrivelse om att SL:s reklampolicy måste ses över. Men skrivelsen drogs tillbaka – enligt Gunilla Roxby Cromvall för att nämnden var enig om att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram nya regler. Detta diskuterades på nämndsammanträdena i maj och juni 2014.
– Sedan dess har ingenting hänt, vilket upprör mig mycket. Det ålades på mötet att policyn skulle revideras, och nu har det gått ett år. Vi har begärt ett möte med landstingsdirektören för att höra oss om vad som pågår, säger Gunilla Roxby Cromvall.
Men på SL:s presstjänst säger man sig inte känna till detta åläggande.
– Jag känner igen frågeställningen, och vet att det har varit ett muntligt föredragningsärende i nämnden med dåvarande VD Anders Lindström. Men vi fick aldrig något protokoll med detta uppdrag. Och jag har frågat runt bland tjänstemännen, de säger sig inte heller känna till detta, säger SL:s presskontakt Jesper Pettersson.
”Finns skäl att se över regelverk”
Dagens ETC har sökt trafiklandstingsrådet och SL:s styrelseordförande Kristoffer Tamsons (M) för en intervju angående reklampolicyn. Via sin pressekreterare Claes Wersäll svarar Tamsons:
– De regler som finns för reklam i kollektivtrafiken har över tio år på nacken. Det finns skäl att se över innehåll och tillämpning av policyer och regelverk. Men då inte med utgångspunkt att begränsa det fria ordet eller vem som får uttrycka sig i tunnelbanan. Inte heller med udden riktad mot ett enskilt parti eller en enskild fråga. Detta då det bara tenderar att göra ’martyrer’ av ett parti som inte förtjänar det epitetet.
Fotnot: Dagens ETC har utan framgång sökt Gunilla Roxby Cromvall för ytterligare frågor om det uppdrag som trafiknämnden ska ha gett SL.