Vad ser ni för problem med att kalla medborgare för kunder?
– Ordet kund handlar om att försöka förflytta tankesfären om att medborgarna är något annat är vad de är. Det är ett sätt att bekräfta att välfärden är en marknad och acceptera tanken på att samhället inte behöver vara jämlikt eftersom marknaden inte är jämlik. Om människor betraktar sig som kunder kan ju kommunen också ta ut avgifter för allt de gör. På sikt kanske man till och med måste betala för att rösta i ett val. Idag tycker vi det är surrealistiskt att det skulle kunna få de följderna men man förflyttar sig hela tiden i små steg och ordet kund är en sådan sak som förändrar människors sätt att se på sin situation. Begreppet kund i sig gör ingen revolution men blir ett viktigt kit i ett förändrat tankemönster.
Högerpolitiker har använt begreppet under många år. Varför kommer motionen först nu?
– Det är klart att det här har funnits länge men inte i all evighet. När jag började engagera mig runt 2009 började borgerligheten tala om att införa begreppet i äldreomsorgen, innan använde man ”de äldre”, ”invånarna på äldreboenden” och så vidare men efter att borgerligheten suttit i majoritet de senaste åren har ordet smugits in mer och mer. Man använder begreppet trots att exempelvis Socialstyrelsen starkt avråder det. Vi har gjort markeringar men sedan kommer man till en punkt där man känner att nu räcker det.
Är det inte lite diktatoriskt att förbjuda användningen av ett ord?
– Det handlar om att kommunen i sin kommunikation ska använda rätt ord, så det är helt rimligt att använda ordet kund i en kundrelation, men jag kan inte komma på en enda situation där man har en kundrelation med medborgarna. Det handlar inte om att man ska förbjuda användandet av ett ord men att kommunen ska använda rätt ord.