– Det är ett beslut vi har tagit för att vi behöver utveckla och förenkla vårt biljettsystem. Det blir lite komplicerat när vi har olika åldersgränser på olika kort, så bestämde vi oss att ha en och samma gräns på alla kort, säger Ulrika Frick (MP) som är ordförande i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd.
Även oppositionen är för att fler studenter ska få och den satsningen är finansierad i budget. Den blå-gröna majoritetens första förslag var dock att ta bort rabatten för alla mellan 20–26 år som inte studerar.
– Bara en studentrabatt innebär i praktiken att det blir arbetslösa och sjukskrivna ungdomar, alltså de redan mest utsatta, som blir av med sin rabatt, säger Helen Engholm (V) som är ersättare i nämnden.
Miljöpartiet jämkade med ett förslag som innebär att Försäkringskassans så kallade förmånsintyg och intyg från Arbetsförmedlingen ger andra resurssvaga grupper rätt till samma rabatt som studenterna. Det förslaget antogs och Lena Malm (S) som är nämndens andre vice ordförande, tycker att det var bättre än det första men inte komplett.
– Unga personer mellan 20-25 kan få sms-vikariat eller hitta påhugg på andra sätt men de kanske inte ens är registrerade hos Arbetsförmedlingen. Då har de ingen möjlighet att få rabatten och vi tror att det kan vara problematiskt för andra grupper också. Nu verkar det visa sig att det här inte är så enkelt att införa. Man kommer inte att kunna möta arbetslösa ungdomars ekonomiska svårigheter och inte andra gruppers heller. I alla fall inte förrän om ett år, säger hon.
”Man har tusen ursäkter”
Meningarna går i sär om hur lång tid det kan ta. Lena Malm var själv tvungen att lämna ett möte där nämnden uppdaterades om det fortsatta arbetet, men Helen Engholm menar att tjänstemän konstaterat att lösningen kan dröja.
– Anledningen ska bland annat vara att det inte finns något bra system för Arbetsförmedlingen. Man har tusen ursäkter och man vill ha en utredningstid på minst ett år, säger Helen Engholm.
Både (S) och (V) menar att intygsvarianten riskerar att bli stigmatiserande, men gick med på beslutet för att många fler skulle erbjudas rabatt jämfört med det första förslaget. Fast i januari blir det alltså inte.
– Tjänstemännen stod på vårt möte och sa att Försäkringskassans intyg är så lätta att kopiera i kopieringsmaskin så att vem som helst kan göra det. Men ska man utgå ifrån att alla fattiga fuskar? Dessutom är det kollektiv bestraffning – bara för att Försäkringskassan skriver usla intyg så får ingen rabatt, säger hon.
Ulrika Frick (MP) säger dock att det inte alls kommunicerats att det kommer att ta ett år att utreda frågan.
– Nej, nämnden har inte fått den informationen. Det var felaktiga uppgifter. Västtrafik har ett uppdrag att det här ska införas under 2016, säger hon.
”En positiv dialog”
Hon poängterar att antalet som får rabatt kommer bli större än förut. Samtidigt konstaterar hon att man inte vet exakt när och att det kan komma att ske vid olika tidpunkter.
– Det ligger lite längre fram när det gäller förmånsintygen och Arbetsförmedlingen där det inte finns något upparbetat samarbete idag, utan där måste man titta på hur man gör de gränssnitten. Men Västtrafik har en dialog just nu med Arbetsförmedlingen och vad vi fått till oss är det en positiv dialog.
Din kommentar till att man från tjänstemannahåll menar att Försäkringskassans intyg är för lätta att kopiera?
– Det här är ingen offentlig information som gått ut någonstans utan det är en återkoppling i en process som pågår. Uppdraget som ligger är att det ska införas under 2016 och några andra besked har vi inte fått, säger Ulrika Frick.
Till att börja med kommer alltså alla över 20 år som inte studerar att få betala fullpris i kollektivtrafiken. Lena Malm tycker att beslutet borde ha fått ta längre tid, som det är nu finansieras den tänkta rabatten för sjuka och arbetslösa med de insparade pengarna från ungdomsrabatten.
– Min uppfattning har varit att det inte kommer att bli enkelt och jag tror inte ens att det genomförbart. Jag tycker att detta skulle ha gått till regionfullmäktige så man hade fått jobba igenom det och fått det finansierat, säger hon.
Ett månadskort för Göteborgs kommun kommer efter den 3 januari att kosta 600 kronor för vuxna, 20 kronor mer än i dag. För ungdom höjs priset från 435 till 450 kronor. Fast det bygger alltså på att du är under 20. För dem över 20 som inte studerar upphör ungdomsrabatten och månadskostnaden blir alltså 165 kronor dyrare.
Studenter
För att få studentrabatt måste resenären kunna uppvisa legitimation och giltigt studentkort från Studentkortet eller Mecenat. Här tas åldersgränsen bort vilket alltså gör att fler studenter får åka på periodkort för ungdomar.
Göteborg subventionerar
Sedan 2007 subventionerar Göteborgs stad månadskorten inom staden. Det innebär att korten är 135 kronor billigare här än i andra kommuner. 2014 uppgick den totala kostnaden för subventionerna till 136 miljoner kronor.
Andra förändringar
Linje 53 utgår på grund av få resenärer. Den som vill åka mellan Skogaberg och Hjalmar Brantingsplatsen hänvisas till linje 47 och 52.
Fler turer får linjerna 16 på helgerna, linje 17 och 60 på söndagar, linje 24, linje 59 och linje 114 som knyter samman Saltholmen med Nils Ericsons-terminalen.
Hållplatsen Askims torg dras in på linje 84 och 182. Resande får istället bege sig till Askims Stationsväg, Backa, Trollängen och Ringstensvägen.