– Det började med att en person med samma namn som mig använde mitt personnummer för att beställa linser på nätet. Han använder mitt personnummer men får sakerna skickade till sin adress, det är en jättekonstig situation, berättar Jimmy Wallin.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Lades ner
Den första polisanmälan lämnade han in 2009, men den lades snabbt ner av polisen i brist på bevis. Köpen online i Jimmy Wallins personnummers namn fortsatte dock. Nu senast fick han hem en faktura för bredband och telefoni på 5 000 kronor, tjänster som han inte använt.
– Det är såklart irriterande, och det känns fånigt för oftast handlar det om små summor. Polisen har inte gjort något och det finns inget jag kan göra som jag känner till, annat än att bestrida räkningarna. Det går ju att stänga av möjligheten att handla på olika hemsidor, men det känns fel att begränsa sig för att någon annan beter sig illa i mitt namn, fortsätter Jimmy Wallin.
Enligt försäkringsbolaget My Safety ökade antalet id-kapningar med 56 procent från 2014 till 2015 och i samma undersökning visade det sig att 25 procent av de tillfrågade skickade personuppgifter över mejl, sms eller sociala medier.
Ett av problemen har varit falska adressändringar. En bedragare kan relativt enkelt begära en adressändring åt tredje part, och därefter med hjälp av personnumret sedan börja beställa varor till den nya adressen. Det här hoppas Skatteverket nu kunna sätta stopp för genom en tjänst som lanserades den 29 september i år. Genom tjänsten görs adressändringen digitalt och man måste legitimera sig med e-legitimation, istället för att skriva under ett fysiskt papper.
– Trots att det är enkelt och gratis att anmäla adressändring via våra e-tjänster och att säkerheten är hög är det över hälften av anmälningarna som kommer in via pappersblankett. De som anmäler på pappersblankett får visserligen ett brev till den gamla adressen om att anmälan inkommit, men brev kan hamna fel, säger Agneta Carlquist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Börjar med id-kapning
Runt hälften av alla bedrägeribrott börjar med en id-kapning, men det är få brott som leder till åtal. Många ärenden läggs ner för att polisen inte har resurser att lägga på den typen av brottslighet. Istället försöker man satsa på förebyggande åtgärder, som typen av tjänster som Skatteverket nu erbjuder.
– Jag uppmanar alla som har möjlighet att ansluta sig till den nya spärrtjänsten. Det är mycket efterlängtat att vi fått den här möjligheten till ökad trygghet, säger Agneta Carlquist.
Jimmy Wallin kommer dock inte få så mycket hjälp av just den tjänsten, men han berättar samtidigt att företagen är förstående när han ringer och förklarar läget. Att det finns en ”ond namne”, som han kallar det, som beställer saker med hans personnummer.
– Rådet man kan ge andra som drabbas är främst att inte drabbas av panik. De flesta är förstående när man väl har kommit i kontakt med rätt person och berättat vad som händer. Har man inte gjort något fel så har man heller ingenting att frukta.