I april sa regeringen att man vill avveckla Bromma flygplats. Utredaren Magnus Persson, Trafikverkets ordförande, fick därför i uppdrag att bland annat se över om Arlanda kan ta över kapaciteten. Och under tisdagens presentation av utredningen säger Magnus Persson att en avveckling är möjlig redan under perioden 2025–2027.
– Ett beslut borde kunna fattas nästa år, säger Magnus Persson på tisdagens pressträff.
Pandemin har inneburit en stor omställning för flygbranschen. Magnus Persson poängterar att många företag har gjort om sin resepolicy och att många av de sammanträden som tidigare förlitade sig på inrikesflyg nu har blivit digitala. Flyget går därför en turbulent framtid till mötes, enligt Persson.
– Vi kommer inte få en återgång till de förhållanden som rådde 2019. Det är oklart om och när vi kommer dit och med vilken struktur, säger Magnus Persson.
”Brommafiera” Arlanda
En annan aspekt av avvecklingen är huruvida Arlanda kan ta över Brommas kapacitet. På kort sikt menar utredningen att Brommas linjeflyg kan rymmas på Arlanda i och med den minskade flygningen under pandemin. Men Arlanda bör i så fall också anpassas för fler inrikesflyg.
– Man har i för låg grad sett till inrikesresenärer på Arlanda. Man bör ”brommafiera” Arlanda för att få en så tidseffektiv resa som möjligt, säger Magnus Persson.
Sedan regeringens besked om att man vill avveckla Bromma har även statliga Swedavia, som driver bland annat Bromma och Arlanda, gjort analysen att det inte skulle vara lönsamt att driva Bromma vidare. Men en majoritet i riksdagen har genom ett tillkännagivande sagt att ”ett beslut om framtiden för Bromma bör tidigast tas när flyget har återhämtat sig och tillförlitliga prognoser avseende flygets utveckling kan göras”. Regeringen behöver därför ta ett antal steg och fatta politiska beslut om man vill möjliggöra att Swedavia genomför avvecklingen, enligt Magnus Persson.
– Regeringen bör gå till riksdagen med en skrivelse för att informera om sin avsikt och sina skäl till nedläggning, säger Magnus Persson.
Dyrt med sanering
Vad saneringen av marken kan kosta finns ingen exakt uppskattning av, då det i dagsläget saknas besked och planer för vad marken ska användas till. Om det byggs handel- eller industriverksamhet så krävs mindre sanering än om det ska byggas bostäder eller förskola. Kostnaden kan därför bli allt från hundratals miljoner till miljarder.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger att regeringen kommer nu att läsa igenom utredningen noggrant och lägga ut den på remiss. Man förespråkar fortsatt en konsolidering av Stockholms flygtrafik till Arlanda.
– Regeringens ambition är att avveckla Bromma. Vi har nu ett faktabaserat underlag att det är möjligt, säger Tomas Eneroth på pressträffen.