BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi ligger konstant på en femtedel inhyrda. Det är för mycket och det ser inte bra ut. Vi har försökt nysta i varför det är så här, men vi får inget bra svar från ledningen, säger Jan Palmqvist, ordförande för Klubb Seko Vattenfall Norrland.
Tjugofemåriga Tilde är en av dem som har jobbat på kundtjänsten via bemanningsföretag. Hon vill inte framträda med hela sitt namn eller med bild, eftersom hon söker nytt jobb. Som ung och nyutbildad är det inte ovanligt att söka sig in i arbetslivet via bemanningsbranschen och Tilde är rädd för att bli sedd som en "bråkstake" av den nya arbetsgivaren.
Lockar med fast anställning
När hon började på Vattenfall var hon klar över sin målsättning – det var att få ett fast jobb och slippa vara inhyrd.
– Alla som kommer in jobbar mot fast anställning. Det är det som är själva grejen och det är det som företaget lockar med – "nästa gång är det din tur". Vi som är bemanningsanställda jobbar absolut hårdast eftersom vi måste bevisa hela tiden att vi duger. När du har blivit fast anställd kan du slappna av. Det var en väldig skillnad på hur hårt vi inhyrda jobbade, jämfört med de som redan hade tryggheten. Pressen var störst på oss, säger Tilde.
Skillnaderna mellan de fast anställdas och de bemanningsanställdas villkor på Vattenfalls kundtjänst visar sig på fler sätt. Först det här med lönen. En fast anställd har enligt Seko upp till 30 procent högre lön, jämfört med en bemanningsanställd. Nettoskillnaden i lön kan ligga på 4 000–5 000 kronor för personer med samma erfarenhet och i samma ålder.
De bemanningsanställda på Vattenfall faller dessutom mellan de fackliga stolarna. De tillhör inte Seko, utan Unionen. Någon lokal fackklubb som driver deras frågor om lön och villkor finns inte.
– Det här handlar ju om personer som ska möta kunderna och vara företagets ansikte utåt. De bemanningsanställda gör ett kanonjobb, men de är helt enkelt underbetalda. Jag har jobbat på Vattenfall i 40 år, men känner inte längre igen hur företaget tänker, säger Jan Palmqvist från Seko.
Branschen växer
Tildes främsta arbetsuppgift var att sälja elavtal till kunder. Och hon sålde bra, säger hon. Men det var först helt nyligen som Vattenfall införde möjlighet till provision även för bemanningsanställda säljare. Fram till dess fick de inhyrda ingen bonus även om de fick goda säljresultat. Det finns dock fortfarande förmåner som bemanningsanställda på Vattenfall inte får – som att kompa ut tid, samt vissa personalrabatter. Och att åka bort på roliga personaltillställningar kunde Tilde och hennes inhyrda kollegor bara drömma om.
– Det här är ett jättebra sätt att skapa en inbördes konkurrens och ett "vi och dem"-klimat. Du kan ju tänka dig hur det känns när kollegan som gör samma saker som du får åka på roliga event, men inte du, säger Tilde upprört.
Allt fler i Sverige jobbar som bemanningsanställda. Under 2015 var 74 400 årsanställda i bemanningsföretag. Antalet väntas dock stiga – ekonomiskt går det nämligen utmärkt för branschen. Enligt branschorganisationen Bemanningsföretagens senaste kvartalsrapport för 2016, så steg den totala omsättningen för bemanningsföretagen med tio procent, jämfört med samma period i fjol.
En stor del av de anställda på bemanningsföretag – 40 procent – jobbar bara ett år på bemanningsföretaget. Sedan går de vidare, exempelvis till att bli fast anställd på det företag som de har varit uthyrda till.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Bemanningsföretaget blir deras första rad i CV:t och sedan går de vidare, säger Mathias Landefjord, kommunikatör på Almega.
Men en nästan lika stor andel – 37 procent – jobbar i två år eller längre på bemanningsföretaget.
På Vattenfalls kundtjänst finns det enligt Tilde exempel på inhyrda som jobbat fyra år utan att bli fast anställda, trots upprepade löften om att "nästa gång blir det din tur". Den bilden bekräftas av en fast anställd som vill vara anonym.
– Företaget ändrar mellan olika anställningsformer – först är de bemanningsanställda, sedan är de vikarier, sedan går de tillbaka till att vara konsulter igen. Vi andra frågar "vadå, om den här personen har varit här så länge, är den inte värd att anställa då?" Vi får inget svar. Men det finns ingen trygghet för dem. Jag kallar det för "ruling by fear" – den som säger att något är fel, kan bara packa ihop och dra.
Jan Palmqvist från Seko har samma uppfattning.
– Så är det ju. Den som protesterar blir sedd som en agitator.
Jimmy Sandell är vd på Vattenfall kundservice. Han förklarar det höga intaget av bemanningsanställda i kundtjänsten med att företaget har en stor variation i arbetsmängd över hela året och att man därför behöver en flexibilitet i bemanningen.
Enligt Seko handlar det inte om att lösa en tillfällig arbetstopp, utan det här är ett permanent tillstånd. Vad säger du om det?
– Det är en kombination av att säkra egen bemanning, det vill säga att konsulterna från bemanningsföretagen utgör den bas som vi sedan anställer ifrån, och det gör att vi kan ha en flexibel bemanning som möter kundernas efterfrågan. Vi genomför också all rekrytering till vår kundservice från bemanningsföretagets personal – det har blivit cirka 20 personer under 2016.
Varför har de inhyrda upp till 30 procent lägre lön?
– Vi tillämpar Vattenfalls ramavtal, själva lönefrågan bör adresseras till bemanningsbolagen.
Inhyrda konsulter är ju som regel dyrare för ett företag i långa loppet än fasta anställningar. På vilket sätt lönar det sig för Vattenfall att betala för så pass många konsulter under en längre tid?
– Vi vill fokusera på våra kunder och befintliga anställda fullt ut, därför tar vi hjälp av bemanningsföretag som är specialister på rekrytering och på flexibel bemanning, säger Jimmy Sandell.
För Tildes del, så tillhör hon nu dem som har lämnat Vattenfalls kundtjänst. Hon säger att hon precis som andra har fått löften om anställning som sedan drogs tillbaka. Efter det orkade hon inte mer.
– Vi blir bara utnyttjade. Det är så det känns.