På arbetsplatserna runt om i Sverige var Sekos medlemmar redo att gå ut i strejk för att få igenom de krav som alla kommit överens om. Förbundets beslut att gå med på medlarnas uppmaning att skjuta upp strejken har mötts med besvikelse på många ställen. Nu väcks oron att förbundet är på väg att gå med på en sönderkompromissad version av kraven eller till och med släppa flera av dem. På torsdagskvällen kallade därför SJ-lokförarna i Stockholm andra medlemmar att sluta upp när de besöker förbundskontoret i Stockholm på fredagen för att uppmana förbundet att på allvar ta strid för sina medlemmar.
– Vi oroar oss för vilken anledning de har att skjuta på strejken. Vi vill trycka på för vi vill inte att man viker ned sig. Vi vill ha igenom kraven fullständigt, inte någon kompromiss – annars konflikt, säger Göran Lind, SJ-lokförare och vice ordförande för förarklubben i Stockholm.
Nu eller aldrig
Hela processen mot kraven på att lagda scheman ska gälla, extra lediga dagar och två anställda med säkerhetsansvar på tågen har kantats av en känsla av att det är nu eller aldrig. Men också av en misstanke från delar av medlemskåren att förbundets engagemang inte matchar medlemmarnas. Det är vad källor uppger till Dagens ETC. Att sätta press på det egna förbundet att driva frågan om stopp för förarnas ensamarbete var också ett uttalat syfte med den vilda strejken i Stockholms pendeltåg.
Göran Lind, som tillhör klubben som tagit initiativ till dagens aktion beskriver att många medlemmar till en början kände att Seko nu var på väg att på allvar ta strid. Nu känner de både oro och frustration.
– För oss handlar det om att markera innan pennan sätts på pappret och det kommer ett avtal vi blir besvikna på. Förtroenderaset som Seko kommer drabbas av om man inte står på sig kommer vara svårreparabelt. Vi gör det här nu för både förbundets skull och för branschens. Vi vill gå i konflikt om inte förhandlingen leder till riktig seger, säger han.
Ensamarbetet viktigt
Han, liksom flera Seko-medlemmar utanför pendeln i Stockholm, har reagerat negativt på förbundets kommunikation i media om att frågan om ensamarbetet är nedprioriterat. Lokförarklubben på SJ står bakom kravet, säger han, även om det mest rör pendeltågen i Stockholm. Det gör de både av solidariska skäl, men också för att det kan få negativa effekter på hela branschen.
Känslorna delas av Victor Cruses, ordförande på lokalvårdarklubben på MTR Facility Management, som var en av de som skulle plockats ut i strejk på torsdagen. Han kommer att ansluta till dagens åsiktsyttring på Sekos förbundskontor vid lunchtid i centrala Stockholm.
– Jag hoppas förbundet förstår är att ger man vika för Almega kommer man tappa sina medlemmar, särskilt de medlemmar jag representerar. Det har de gjort klart för oss. Det här en sista kraftansträngning.
Dagens ETC hör innan dagens besök av sig av sig till Seko centralt och frågar om förbundsledningen tar intryck av protesten.
”Det visar på ett stort engagemang bland våra medlemmar när det gäller att förbättra villkoren i en bransch som har stora problem och där många av våra medlemmar har svårt att förena sitt arbete med ett rimligt familje- och privatliv”, skriver Jonas Pettersson, Sekos kommunikationschef i ett sms till tidningen.