Linnea Risinger från Dalarna håller på att ta körkort och hade inte räknat med att diskutera våldtäkt under utbildningen. Men under den obligatoriska teorikursen om alkohol och droger i trafiken hände just det.
I teorihäftet uppmanades eleverna att ta ställning till två fall där våldtäkt användes som exempel:
En berusad kvinna blir våldtagen av en man. När han ska straffas – är det en försvårande eller förmildrande omständighet att hon var berusad?
En berusad man våldtar en kvinna. När han ska straffas – är det en försvårande eller förmildrande omständighet att han var berusad?
Linnea Risinger, som är språkrör för MP i Falun och även jobbar med intersektionell normkritik, bland annat som ordförande för Falu Pride kulturförening, hajade till direkt när hon såg frågorna.
– Man måste inte låta 16–18-åringar diskutera just våldtäkt för att kunna reflektera kring ansvar och fylla, säger hon.
Hon är kritisk till att unga personer helt ofrivilligt hamnar i ett läge där de måste diskutera våldtäkt i en situation där de antagligen inte alls hade räknat med det.
– Många av dem kan ha varit utsatta för övergrepp, flera har troligen varit det. Även om det inte diskuteras högt på alla kurser så sitter ju alla tyst och funderar på om det kan vara en förmildrande omständighet för mannen att han var full och en försvårande omständighet för kvinnan. Det kändes väldigt obehagligt. Jag kan tänka mig att det är många som tycker att det är obehagligt att klassen sitter och diskuterar det, men det är inte läge att räcka upp handen och säga det, säger Linnea Risinger.
STR: "Vi vill ha en diskussion om ansvar"
Gunnel Ståhl, läromedelsförfattare på STR, Sveriges trafikskolors riksförbund, säger att frågan finns med i boken för att få igång en diskussion om att använda alkoholen som en ursäkt när man gjort något dumt.
– Det är möjligt att vi har formulerat frågorna så att det går att missförstå. Vi vill ha en diskussion om att man är ansvarig för sina handlingar, vilket jag tycker att man är. Det är anledningen att frågorna är med, säger hon.
Med tanke på att det kan finnas kvinnor i rummet som utsatts för övergrepp, är det en bra diskussionsfråga?
– Problemet är att alla diskussioner är kan vara jobbiga för den som utanför riskutbildningen står mitt i det. Att diskutera hur droger påverkar en är jobbigt om jag har en när anhörig som är narkoman, och om man har blivit utsatt så kan jag förstå att frågan är jobbig, säger hon.
Exemplen kan tas bort
Hon säger att hon ska ta upp frågan om de två diskussionsexemplen om våldtäkt ska tas bort i boken.
– Vår mening har inte varit att såra. Vi vill ha en diskussion kring att man inte kan använda alkohol som ursäkt, säger hon.
Går det att hitta andra exempel att diskutera utifrån?
– Det är klart att vi kan hitta det. Vi får fundera, men med riskutbildningens innehåll riskerar vi tyvärr att ta upp frågor som deltagare kan uppleva som väldigt jobbiga.