– Det förvånar mig inte ett dugg! kommenterar Ulf Adelsohn när ETC ringer upp för att höra hur han ser på tågurspårningen som inträffade i Stockholm för några veckor sedan.
Efter nio år på posten tvingades den gamla moderatledaren år 2011 lämna sitt uppdrag som SJ:s styrelseordförande sedan han riktat stark kritik mot dagens järnvägssystem, som han har kallat ”en lekstuga för okunniga politiker”.
– Felet är att man har delat upp SJ i sina beståndsdelar utan att se till att någon har ett samlat ansvar. Sedan har man under en lång tid låtit bli att underhålla nätet och i stället satsat på nybyggen, så nog kan man säga att järnvägen varit politikernas lekstuga utan att göra våld på någon sanning, menar Adelsohn.
Förra veckan avslöjade SVT att allvarliga säkerhetsfel inom den svenska järnvägstrafiken har ökat dramatiskt. Rälsbrotten har fyrdubblats på fem år. Dessutom hade hela 24 tågurspårningar kunna förhindras om Trafikverket agerat efter att tågpersonal och besiktningsmän påtalat brister.
Enligt Jörgen Lundström, fackförbundet Seko:s ordförande för järnvägs- och underhållsarbetare, har vi hittills haft tur som inte varit med om fler allvarliga olyckstillbud.
– Våra medlemmar berättar ofta om hur de rapporterar in samma fel flera gånger utan att någonting händer. En del har gett upp när de känner att det inte är någon idé längre, säger han till ETC.
Urspårningsolyckan utanför Stockholm skedde på en sträcka som kallas ”getingmidjan”. Tågforskare hade redan i somras varnat för att det bristfälliga underhållet på det hårt trafikerade spåret utgjorde en säkerhetsrisk. Just nu pågår en utredning om vad som orsakade urspårningen, men Jörgen Lundström menar att problemet är mer omfattande än att bara gälla de högtrafikerade sträckorna.
– Hela järnvägsnätet är eftersatt. Underhållet handlas upp till lägsta pris och den absoluta största delen av det som idag kallas underhåll är avhjälpande, det vill säga att det bygger på att man snabbt ska åtgärda ett fel. Planerat förebyggande underhåll finns det ytterst lite av.
Vintern brukar ju vara den värsta tiden på året när det gäller tågtrafiken. Är du orolig inför de kommande månaderna?
– Efter 34 år i branschen har jag slutat vara orolig. Jag åker tåg varje dag och vet att jag inte alltid kommer att komma fram. Det som oroar mig är inte snön som sådan, för då stannar tågen. Det som oroar mig är det dåliga underhållet som leder till olyckor och urspårningar.
Trafikverkets underhållschef Joakim Olsson säger att de svenska järnvägarna har en stor underhållsskuld, som efterhand betas av.
– Det kommer att ta 7-10 år, men jag vill ändå påstå att vi har en bra kontroll och att vi vidtar åtgärder där vi anser det vara mest akut. Just nu prioriterar vi storstadsområden och högtrafikerade stråk, säger han.
– Om det finns minsta lilla tecken på att det är osäkert att köra på en viss sträcka kan vi antingen sätta ner hastigheten, sänka tågvikten eller i värsta fall stänga av sträckan.
Hur ofta har det hänt att en sträcka har stängts av?
– Det händer väl inte så ofta på de högtrafikerade stråken. På lågtrafikerade banor kan det ha hänt någon enstaka gång.
Någon helomfattande konsekvensanalys av hur avregleringen har påverkat säkerheten har Trafikverket inte gjort.
– Det tar ett tag för ett nytt system att sätta sig, och det finns säkert saker vi kan jobba med framöver, säger Olsson.
Ulf Adelsohn anser att regeringen – i stället för att släppa in ännu fler aktörer på tågmarknaden– borde ta time-out och analysera konsekvenserna av den politik som förts.
– Det är uppenbart att järnvägssystemet inte orkar med.