VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
När systemet är färdigbyggt kan avtagaren genom en sändare automatiskt sjunka ner till rätt läge. Till finesserna med skenan hör också att elen endast är påslagen precis under fordonet – varken framför eller bakom – vilket borgar för säkerhet.
– Elonroad är i första hand tänkt för lastbilar och bussar men eftersom strömmen hämtas underifrån är systemet lika användbart för personbilar. Om elvägar visar sig funka bra och byggs ut på bred front skulle det innebära ett jättesteg mot ett fossilfritt samhälle, säger Dan Zethraeus.
Han tror att elvägar kan bli en lika genomgripande innovation som järnvägar och internet. Ett viktigt skäl är också att driftskostnaden för eldrivna fordon är låg, kanske bara en fjärdedel av den för fossildrivna fordon. Förklaringen ligger i eldriftens högre verkningsgrad, men även i att el är billigare att producera jämfört med fossila bränslen.
6 000 skruvar
Elvägsprojektet drivs av Lunds tekniska högskola (LTH) tillsammans med företaget Elonroad som ägs av Dan Zethraeus och Andreas Sörensen. En testbana finns i Örtofta på energibolaget Kraftringens område. Härute arbetar en grupp på fem personer med att testa och utveckla systemet.
Den 120 meter långa aluminiumskenan – en prototyp – kom på plats i augusti med hjälp av sju studenter från LTH som skruvade i 6 000 skruvar. Om och när skenan börjar tillverkas industriellt kan den mycket snabbt läggas ut på aktuella vägsträckor utan att asfalten behöver fräsas upp. Till motorvägar och andra större vägar med snabbare trafik finns dock en annan version av skenan som, enligt Trafikverkets krav, kommer att ligga nedsänkt i vägbanan.
Dan Zethraeus har tidigare jobbat som manusförfattare och regissör på Sveriges television och stått bakom produktioner som ”Mysteriet på Greveholm” och Mia och Klara. Nu har han sadlat om och är tillbaka i den verksamhet som var målet under skoltiden.
– Jag har alltid gillat att fundera ut tekniska lösningar men har bara tekniskt gymnasium bakom mig. Därför är jag helt beroende av Andreas, som är utbildad ingenjör, och våra duktiga medarbetare från LTH med fem års elektronikutbildning i ryggen. Professor Mats Alaküla deltar också i utvecklingsarbetet och har erfarenhet av andra pågående elvägsprojekt. Utan honom hade vårt projekt aldrig blivit av.
Bussbolag kan bli första kunden
Elonroad fick 12 miljoner kronor av Energimyndigheten 2015 för att kunna bygga upp och testa sitt system – och senare ytterligare 2 miljoner. En annan sponsor är den svenska fordonstillverkaren Coman som lånar ut en ellastbil till projektet. Dessutom ingår Elonroad som ett delprojekt i Future by Lund, en innovationsplattform för utveckling av hållbara, attraktiva städer.
Eventuellt kan ett bussbolag bli en av projektets första kunder. Intresse finns att använda sektioner av aluminiumskenan som hållplatsladdare för eldrivna bussar. Elonroad har också ett avtal med Mariestad. Staden provar nya metoder för en långsiktig och hållbar samhällsutveckling och vill testa Elonroad bland annat för sina lokala busslinjer.
– Men detta ligger ännu ett par år in i framtiden. Först ska Elonroad genomgå en certifiering vilket blir en utmaning. Jämförelsevis var det lätt att uppfinna och utveckla Elonroad, säger Dan Zethraeus.