BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag vill bli musiklärare så jag går här för att förbereda mig för studier på musikhögskolan. Och för att bli en bättre musiker, -berättar Gustaf Martinson.
Han har valt inriktningen klassisk sång för sin utbildning.
Daniel Larsson vill också läsa vidare till musiklärare.
– Jag är pianist och spelar ofta solo. Så det är även kul och utvecklade att få spela med andra, säger han.
Alla ville bli lärare
När musiklinjen startade höstterminen 1966 var orsaken just att det behövdes ett förberedande steg mellan de kommunala musikskolorna och musikhögskolorna.
– Det fanns inget led mellan gymnasiet och högre studier. Så att starta en förberedande utbildning på en folkhögskola ansågs experimentellt. Någon liknande utbildning fanns inte på någon annan skola då, berättar Stig Erik Nerman.
Idén att starta utbildningen kom från Gunnar Sjöström, rektor vid dåvarande Musikpedagogiska institutet i Örebro. Han efterlyste fler välkvalificerade sökande till utbildningarna där. Gunnar Sjöström var sedan med och utformade musiklinjen tillsammans med Karl-Gösta Höglund, då rektor för Kävesta folkhögskola.
– På den tiden ville alla eleverna läsa vidare till musikpedagog. Det har ändrats, bland annat för att läraryrket inte har samma status
i dag som på 60-talet. Nu vill många elever i stället bli musiker. Men en del vill inte jobba inom musik alls utan går här för att ägna sig på heltid åt sitt stora intresse ett år eller två innan de gör något annat, säger Stig Erik Nerman.
Nytt musikhus
När musiklinjen startades hade Kävesta folkhögskola en filial i Örebro. Utbildningen förlades till dåvarande Folkets hus, i dag Kulturhuset. 1980 flyttade utbildningen till Kävesta.
– När musiklinjen flyttade hit byggdes en tillfällig paviljong som musikhus. Och den använder vi fortfarande. Men nu ska vi äntligen få ett nytt musikhus, berättar Stig Erik Nerman.
För senare i höst ska ett bygglov lämnas in. Går allt enligt planerna börjar det nya musikhuset att byggas nästa år. Vilket behövs.
– Paviljongen börjar bli bra sliten nu, säger Stig Erik Nerman.
Han har snart jobbat i 20 år på Kävesta folkhögskola. Under årens lopp har han märkt en stor förändring i samarbetet mellan eleverna på musiklinjens två inriktningar.
– Förr fanns det ett motstånd mot att samarbeta och spela tillsammans, både från elever och lärare. De tyckte inte att det var meningsfullt att spela en annan genre än den egna. Där har det skett en stor förändring.
Gemenskapen bäst
För numera spelar eleverna ofta tillsammans, både på skoltid och privat.
– Vi får använda replokalerna på kvällarna fram till klockan 23, sedan går larmet, berättar Daniel Larsson.
Musiklinjen ger ofta konserter på folkhögskolan och andra ställen som jazzklubbar och i kyrkor. Eleverna gör även en gemensam turné varje år. I somras turnerade de på Gotland, förra året i Tyskland. Eleverna på JPR är även med i Partybandet som spelar covers.
– Det var elever som läste här för några år sedan som började spela covers i ett band på eget initiativ. Numera ingår det i undervisningen så Partybandet repar på skoltid, berättar Stig Erik Nerman.
– Den här terminen är vi 17 elever som spelar i Partybandet. Vi spelar både gamla och nya covers. Vi väljer och arrangerar låtarna själva. Jag tror vi hade 35 covers på repertoaren till Gotlandsturnén, säger Gabriel Nilsson som går på JPR.
Alla eleverna på musiklinjen bor på internat i Kävesta, även de som kommer från närbelägna orter som Sköllersta och Hallsberg.
– Gemenskapen på internatet är nästan det bästa med att plugga här. Att man lär känna massa folk och får nya vänner, säger Johan Förnell som också läser JPR.