Undersökningen, där 9 000 skåningar har intervjuats om sina resvanor, visar att Skånetrafiken har ökat sina marknadsandelar gentemot annan motordriven trafik, och står nu för 28 procent av resandet. Ökningen har framför allt gjorts inom gruppen förärvsarbetande i åldern 26 till 44 år. Men störst andel kollektivresenärer finns bland unga studenter, där 72 procent väljer detta färdsätt.
Kollektivtrafiken i Skåne går emot trenden i övriga landet, där det kollektiva resandet har tappat andelar. Men vad som ligger bakom den skånska trenden vet man inte.
– Vi vet inte säkert vad ökningen beror på, för det säljs lika mycket bilar som tidigare, säger Joakim Agartson, marknadschef för Skånetrafiken.
Komplicerat biljettsystem
Men det kollektiva resandet är inte utan problem, där en av svårigheterna ligger i ett komplicerat system för att köpa biljetter.
– Det var av arbetsmiljöskäl som kontanterna slopades. Sedan avskaffades också sms-biljetterna, då det visade sig att många fuskade med dem. Vi jobbar på att få fram nya och bättre betalsätt, framför allt via appar. Att utvecklingen inte alltid går så snabbt som vi skulle önska hänger samman med att både kollektivtrafiken och biljettsystemen upphandlas enligt lagen om offentliga upphandlingar, vilket gör att vi sitter fast i långsiktiga avtal, säger Joakim Agartson.
En annan punkt där den skånska kollektivtrafiken inte får bra betyg är punktligheten. Men enligt Jan-Åke Bergmark, affärsområdeschef på Skånetrafiken, hänger det delvis samman med den ökade mängden.
– Våra bussar fastnar i det övriga trafikflödet, och med fler bussar i rörelse så blir problemet också mer märkbart. Vi arbetar med att få fler kommuner att prioritera den kollektiva trafiken i sina planeringar. Vi har också diskussioner med Trafikverket om att det behövs fler separata busskörfält, i synnerhet på motorvägarnas på- och avfarter, säger han.
Mån om kommunikationen
Ett tredje område där det kommer in kritik är när passagerare inte har känt sig bra bemötta av busschaufförer och tågvärdar.
– Många som jobbar för de bolag som vi anlitar gör ett mycket bra arbete. När det gäller dem som brister så är vårt problem att vi inte är arbetsgivare. Men vi för samtal med trafikbolagen om vikten av att stå för våra värderingar, där vi är måna om att kommunikationen med passagerarna fungerar på ett bra sätt, säger Joakim Agartson.