Med tanke på att rapporteringen till Skatteverket bygger på uppgifter från kassaregistren, det vill säga bilarnas taxameter, betyder detta att myndigheten fick felaktiga uppgifter i över 80 procent av de granskade resorna.
– Åtta gånger av tio man sätter sig i en Uberbil åker man svarttaxi, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet.
Minst 700 miljoner
Baserat på en uppskattning av antalet förare i Stockholm – omkring 1 500 – och på det genomsnittliga priset för en Uberresa – omkring 250 kronor – drar Svenska taxiförbundet slutsatsen att Skatteverket går miste om minst 700 miljoner kronor i skatt.
– Men det är bara uppskattningar. Vi har fått uppgifter om att det kan röra sig om uppåt 2 500 fordon. Och de tio resor per dag per förare vi antagit är också fler på helgerna, säger Claudio Skubla.
2016 tvingades Uber lägga ned sin samåkningstjänst Uber pop efter anklagelser om att det egentligen rörde sig om olaglig taxirörelse. Då hävdade Svenska Uber vd Alok Alström att det hela rört sig om ett pilotprojekt och att problemet var avsaknaden av ett modernt regelverk.
Lagbrotten fortsätter
Det Svenska taxiförbundet nu hävdar efter sin beställda granskning är att Uber fortsätter att bryta mot lagen.
– De har skapat ett system som gör det enkelt att slippa skatt. I och med att man inte använder taxametern korrekt, alltså branschens kassaregister, tillhandahåller man i praktiken ett system för skattefusk, säger Claudio Skubla.
– Skatteverket borde granska det här mycket mer. Transportstyrelsen också. Det finns ju regler och föreskrifter kring hur taxametern ska hanteras, det är ju den som är kassaregistret, inte appen, så även där bryter de mot lagen, säger han.
Att Svenska taxiförbundet rasar mot Uber handlar också om vad de anser vara orättvis konkurrens.
– Det handlar ju prisdumpning som slår ut seriösa taxiåkare. Så Konkurrensverket borde också vara intresserade av att titta på Uber. I förlängningen kan man fundera på vad som händer med samhället och vår välfärdsstat om detta får fortsätta. Det handlar ju om skattepengar som ska gå till det gemensamma, säger Claudio Skubla.
Uber svarar i ett mejl till Dagens ETC att deras förare redovisar sin inkomster självständigt men att företaget tar uppgifterna på allvar och ska undersöka frågan närmare.