BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Presenterade förbättringar
Ett år senare håller Uber pressträff på sitt Sverigekontor vid Karlaplan i Stockholm. Europachefen Filip Nuytemans och Uber Sveriges kommunikationschef Bodil Sidén presenterar förbättringar. De har tagit åt sig av kritikstormen och poängterar att Uber vill erbjuda en attraktiv möjlighet med flexibel arbetstid för sina kurirer.
– Vi har inte alltid varit så bra. Som vissa av era artiklar har visat har det uppenbart funnits misstag som vi gjort, säger Filip Nuytemans.
– Därför har vi nu lyssnat på våra kurirer och fått feedback om vad de vill förbättra.
Det största förändringen är lönen för matbuden där man infört en högre minimiersättning per kilometer.
– Ersättningen till våra kurirer var inte tillräckligt hög och stabil, menar Filip Nuytemans.
Höjda löner
Enligt Uber har medellönen höjts med 15 procent sedan i november och ligger i dag på runt 100 kronor i timmen, före skatt, och 110-125 kronor i timmen under fem timmar vid lunch och middag.
– Jag skulle anse att det är kollektivavtalsenligt, säger Bodil Sidén.
Transportarbetareförbundets kollektivavtal för bud ligger på 135 kronor i timmen.
– Ja, men det beror på vilket kollektivavtal man tittar på. Man kan hävda att det är Transport, man kan hävda att det är liknande med Espresso House-jobb.
Matbuden är inte anställda av Uber utan av tredje part. Därför menar Uber att de inte kan teckna något kollektivavtal.
– Nej, för de är inte anställda, säger Bodil Sidén.
Varför vill ni inte anställa era kurirer?
– För att vår kärnexpertis är ju att vara ett bolag där vi skapar riktigt bra appar. Det är därför vi har så många ingenjörer, utvecklar självkörande bilmjukvara. Vår kärna är inte att vara en stor bemanningsverksamhet.
Hur många kurirer har ni i dag i Sverige?
– Mellan 100 och 200.
Flertalet av Uber Eats matbud är anställda via bemanningsföretaget Paysalary. Facket är starkt kritiska till upplägget och menar att Uber rundar frågan om arbetsgivaransvar.
– De är ju anställda på Paysalary, men utför jobb åt Uber. Om Uber leder och fördelar arbetet och du utför uppdrag åt dem, då är ju Uber arbetsgivare. De bryter mot praxis, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet.
Måste betala sina egna cyklar
Uber har nu även tecknat avtal om försäkringar som gäller för den tid som matbudet är inloggad på appen. Men matbuden måste fortfarande betala sina egna cyklar, liksom hjälmar, telefoner och kostnader för mobilsurf som är nödvändiga för att kunna utföra arbetet. Och eftersom kurirerna inte är anställda på schema finns inte heller någon sjukersättning.
– Det är som att vara timanställd. Man blir inte schemalagd i förväg, och det är det som de anser är fördelen. De tycker att det är väldigt bra, säger Bodil Sidén.
– Verksamheten bygger på flexibilitet. Att ha möjlighet att gå online när du själv vill. Några ser det som en språngbräda till nästa sak, andra ser det som ett extrajobb. Många har en familjesituation eller studerar vilket gör att de inte kan arbeta schemalagt. Det handlar inte om att ersätta den svenska modellen, utan om att erbjuda ett komplement, säger Filip Nuytemans.
En stor del av Uber Eats kurirer är nyanlända. Uber menar att det är en bra möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och svenska samhället.
– Jag tycker att det känns ganska bra i magen att det finns en möjlighet för många, säger Bodil Sidén.