– Jag tycker att det var en suverän idé, säger Marie Wiklund som bor i östra Tyresö.
Marie är en av dem som förut åkte bil till jobbet och skolan nästan varje dag, men som nu oftare tar bussen.
– Jag har åkt kollektivt förut, men när man ska hämta och lämna barn har det känts bekvämare med bilen. Det är en bit att gå till bussen, säger Marie Wiklund.
Det var i augusti som hon, tillsammans med 3 200 grannar i östra Tyresö och alla kommun-anställda fick ett erbjudande om gratis SL-kort i två veckor. 869 nappade, och efter försöket i september har 29 procent av dem fortsatt att ta bussen. Ett resultat som är så bra att kommunen nu går ut med ett erbjudande till alla 10 000 bilister i Tyresö.
– Syftet är förstås att öka andelen som åker kollektivt och minska de miljöfarliga utsläppen som bilar skapar, säger Helena Hartzell, trafikplanerare i Tyresö.
”Lättare för alla”
Men målet är också att minska köerna på den hårt belastade Tyresövägen. Enligt Tyresös egna beräkningar skulle köerna nästan försvinna i morgonrusningen om bara tio procent av bilisterna i östra Tyresö gick över till bussen.
– Det skulle göra det lättare för både bussarna och bilarna att komma fram, säger moderaten Fredrik Saweståhl som är kommunstyrelsens ordförande.
Han är nöjd över att nu kunna erbjuda alla kommunens bilister SL-kort.
– Många tror att det är krångligare än vad det är att åka kollektivt. Det här ger dem möjligheten att testa i praktiken, säger han.
Men att övertyga SL om att gå med på försöket var inte helt lätt. Det krävdes flera möten och mycket övertygande, berättar Fredrik Saweståhl.
– Visst, det kostar att göra det här testet – men sedan får SL fler kunder och mer intäkter. Vi räknar med att de 29 procenten som gick över till kollektivtrafiken drar in en miljon kronor till SL om de köper månadskort under ett år, säger Fredrik Saweståhl (M).
Ni moderater brukar ju inte argumentera för gratis kollektivtrafik. Ser du något problematiskt med det här?
– Det finns så klart en risk att folk börjar åka bil igen efteråt. Men det här kan i alla fall väcka en tanke hos dem om att det går att pendla med kollektivtrafiken, säger Fredrik Saweståhl.
Marie Wiklund har fortsatt att ta bussen några dagar i veckan när hon ska till sin skola.
– Det blir en eller två bussbyten, men det funkar ändå bra i rusningstrafik. När jag börjar jobba igen efter att ha varit tjänstledig för studier kan jag mycket väl tänka mig att köpa ett månadskort. Det skulle löna sig ekonomiskt för mig, säger Marie Wiklund.
Hon tycker att det är bra att resten av Tyresöborna nu får erbjudandet och tror att miljövinsterna kommer att blir stora.
– När man åker bussen på morgonen ser man ju köerna till Tyresö centrum och att det bara sitter en person i varje bil – det är inte hållbart, säger hon.