Kamran Kalantari, 30 år, är en av alla hundratusentals svenskar som blivit arbetslösa under pandemin och som nu dessutom drabbats dubbelt genom a-kassornas exceptionellt långa handläggningstider. Från att ha genomströmningstider, det vill säga tiden från att en person anmäler sig som arbetslös hos arbetsförmedlingen till att beslut tas om ersättning har många under pandemin fått vänta kanske det dubbla på att få sin a-kassa utbetald. I normala fall tar det fem, sex veckor.
Alfakassan värst
Överlägset längst tid innan en arbetslös kan räkna med pengar på kontot tar det för den som är inskriven i Alfakassan, som Kamran Kalantari tillhör.
– Jag har väntat sedan 5 oktober, men eftersom handläggningen hos dem tar fem månader kan jag inte vänta mig pengar förrän kanske i mars, säger han.
Vägen till ersättning går nämligen inte bara via a-kassan. Förutom att den som ansöker ska ha alla sina handlingar i ordning ska också arbetsgivaren skicka in nödvändiga intyg. I Kamran Kalantaris fall fick han höra av arbetsgivaren att de inte kunde skicka in arbetsintyg förrän efter sista löneutbetalningen, det vill säga i slutet av oktober.
Att Kamran Kalantari kommer att klara sig till att beslut kommer tvivlar han inte på. Förutom sista lönen, som kom i oktober, har han också fått ut sin semesterersättning.
Han har också kunnat låna pengar av sina föräldrar för att ha mat på bordet och betala amorteringarna på bostadsrätten. Det sätter honom i en sits som är bättre än många andras. Men som just därför också stryker under allvaret i situationen.
– Jag är priviligerad, det är jag medveten om. Men lånen måste ju betalas oavsett. Det finns ju möjligheter att få amorteringsfritt nu under corona, men den möjligheten bygger på att jag har a-kassa, så i princip är jag körd nu när det gäller min ekonomi. Jag har väl egentligen en budget på kanske en hundring i månaden om jag ska klara mig i fem månader, säger han.
Samtidigt tänker han på de som har det ännu tuffare.
– Visst, det här suger, men samtidigt vill jag inte måla upp mig själv som offer. Jag lider verkligen med dem som har det värre än jag, som har familj och inte alls samma trygghet som jag. Jag kan inte ens tänka mig hur det känns för dem.
Just detta gör att han är kritisk till hur a-kassorna hanterat pandemin.
– Jag har viss förståelse för att det är längre väntetid. Jag vill vara förstående. Jag har läst att Alfakassans ekonomiansvarige har bett om ursäkt för att folk måste vänta, att de inte kunnat förutse det här, men någonstans kunde de ha förutsett att något slags problem skulle dyka upp. Om en a-kassa finns för att tillföra trygghet så måste de ju vara någorlunda förberedda för en börskrasch eller liknande. Jag har betalat min avgift till a-kassan i fem, sex år, och de fortsätter skicka räkningar, och jag fortsätter vänta på mina pengar.
Vad får du för besked från dem?
– Att det är 22 veckor som gäller och någon annan information kan de inte ge. Jag ringde dem kort inpå att jag blev arbetslös, frågade om alla mina uppgifter kommit in. Så jag sitter bara och väntar på beslut.
Väntetiden på besked om ersättning från Sveriges a-kassor har blivit rekordlång under pandemin. Allra längst får den som är med i Alfakassan vänta, hela 22 veckor, men väntetider på uppåt tio till tolv veckor är inte ovanliga i andra a-kassor.
När Dagens ETC ringer runt till några av de a-kassor som drabbats hårdast har de förståelse för att människor blir förbannade, men påminner också om de svårigheter som funnits med att skala upp handläggningen under en akut kris.
– För oss beror det på att vi har ett ansvar som är större än andras. Vi ska ju leverera ersättning till dem som inte är med i någon a-kassa. Vi har anställt 100 personer brutto under året och vi robotiserar och automatiserar olika slags beslut. I oktober hade vi 21 000 ärenden under några veckor, nu är vi nere i under 17 000, så det går åt rätt håll, säger Olle Åkerlund, kassaansvarig vid Alfakassan.
För att ge en fingervisning av den anstormning av ärenden som Alfakassan haft att handlägga säger han att de totalt under 2019 hade 38 000 ärenden. I år räknar de med att komma upp i 115 000.
Fler parter inblandade
Karin Pettersson, föreståndare för Hotell och restaurangs a-kassa, där antalet ansökningar har ökat med 365 procent jämfört med i fjol, säger att många medlemmar de pratat med till en början haft förståelse för att den pågående krisen förlängt a-kassans handläggningstider, men också att förståelse har ett bäst-före-datum.
– Samtidigt måste man förstå att tiden det tar ägs av tre parter: en är medlemmen som ska inkomma med alla handlingar, en annan är arbetsgivaren som utfärda korrekta intyg, och så vi som tredje som först när vi fått allt som vi ska ha kan komma med ett beslut, säger hon och påpekar att det har varit stora problem med att få in allt från arbetsgivare i tid.
– Om jag ska höfta så blir det fel från arbetsgivarna i kanske 80 procent av fallen.
Trögt system
Kim Sandberg, kassaföreståndare vid Handels a-kassa, har lyckats få ned sina genomströmningstider, alltså från anmälan hos arbetsförmedlingen till beslut om ersättning från som mest tolv veckor till tio veckor.
– Vi har löst det genom en massa övertid. Men vissa kommer snart att slå i taket och kommer inte att kunna ta ut mer övertid. Men att ta in ny personal som handlägger ärenden går tyvärr inte hur som helst, säger hon.
Problemet är att den som fattar ett beslut måste göra det rättssäkert, vilket kräver utbildning, något som kan ta allt mellan åtta månader till två år.
Vad säger du till dem som anser att ni borde varit bättre förberedda för en kris?
– Jag tror att alla håller med om att vi måste vara bättre rustade för framtida kriser, men det som hände nu händer under loppet av tre veckor för oss. I den bästa av världar hade man kanske haft en så bra förberedd organisation. Men samtidigt bygger vår organisation på människors medlemsavgifter. Det är jätteviktigt att vi håller kostnaderna nere. Att hålla en buffert för att klara av kriser av det här måttet skulle ha varit jättedyrt.