VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
Terese serverar kaffe medan hon sneglar på sin konstant surrande mobil – morgonsoffan på TV4 ringer och vill flyga ner henne och ett par av tjejerna till Stockholmsstudion. Bredvid i köket i Holmsund sitter hennes dotter Tina Björk, tillsammans med kompisen Moa Tegman. De gick ut gymnasiet i somras, men har valt att tillsammans med Terese gå ut offentligt och tala om det som hände under skoltiden:
– Det killarna gjorde och sade var för jävligt, men det handlar i grunden om ett attitydproblem som finns på hela Dragonskolan. Det är det som vi vill att skolan ska ta ställning till. De måste skapa möjligheter för utsatta elever att få stöd, säger Tina Björk.
Kallades manshatare
Det var i våras – några veckor innan de skulle ta studenten – som bägaren rann över för Tina, Moa och två tjejer till på teknikprogrammet. De var egentligen rätt härdade vid det laget – redan under första året hade de stött på en misogyn jargong bland vissa killar i klassen. Det hette att tjejer tänkte med känslorna, de kunde inte argumentera och den tjej som sade emot var en manshatare.
Men det stannade inte bara vid ord – en del killar tafsade också, med motiveringen ”all hud man visar får man ta på”. Dessutom fanns det manliga lärare som föll in i jargongen, och rentav eldade på den.
– En lärare kunde prata om hur han satt sin kvinna på plats i helgen. Eller så kommenterade han sina ”före detta” kvinnor på ett förminskande sätt – ”det var ingenting att ha, jag skaffade mig en ny”, berättar Moa och fortsätter:
– Det här var en lärare som killarna såg väldigt mycket upp till – han var rolig och skämtsam. Vi tyckte också om honom när han inte sade saker som spelade på kvinnoförakt. Men killarna spann vidare på vad han hade sagt, och när vi tjejer sade ifrån fick vi höra sedan i korridorerna att ”Varför ska ni vara så tråkiga?”
Vände sig till alla kanaler
Tjejerna försökte tala med skolans ledning. De fick ett kylslaget bemötande från den dåvarande rektorn. Om tjejerna inte kom överens med killarna så fick väl tjejerna sitta för sig själva – till exempel i materialrummet? Och den utpekade läraren var ju själv pappa – då säger man ju inte sådana saker?
– Vi vände oss till alla kanaler på skolan – kuratorer, lärare, mentorer, huvudrektor och biträdande rektor, men det hände ingenting. Vi blev bara förminskade och ifrågasatta, säger Moa och Tina.
Så var det då den där bägaren som rann över – på en fest i våras, där de fyra tjejerna möttes i dörren av en kille i klassen som vägrade att låta dem komma in till de andra, för de var ju ”feminazis”. Han och hans kompisar förklarade aggressivt att tjejer var underlägsna killar – de var bara gjorda för att ha sex med och därför var det rätt av män att våldta kvinnor. När tjejerna argumenterade emot blev stämningen så hotfull att de vände och åkte hem.
Väl hemma brast det för Tina Björk. Hon gick in till sina föräldrar och berättade allt – om hur hon och hennes tjejkompisar i klassen haft det under hela skoltiden, hur de blev tafsade på, hur vissa manliga lärare betedde sig och att skolans ledning förhöll sig passiv. Terese och hennes man blev helt förfärade.
– Jag tyckte att det var fruktansvärt. Man känner sig misslyckad som förälder, eftersom man inte kunnat stötta upp tidigare.
Terese Svedberg Björk tog omgående kontakt med de andra tjejernas föräldrar, med killarnas föräldrar och med skolan. Då kom nästa chock.
– När jag talade med tjejernas kvinnliga mentor, så fick jag höra att attityden var bekant och att även de kvinnliga lärarna blev utsatta i lärarrummet. Det här sade hon alltså för att förmildra det som tjejerna varit med om! berättar Terese och fortsätter.
– När vi pratade med skolpersonalen, så fick vi höra att ”alla har rätt till sina åsikter”. Det var så många som sade det, vid så många tillfällen. När en tjej får sitta och höra att ”Jag har rätt att våldta dig”, så tycker jag inte att det är vad man menar när man i grundlagen talar om yttrandefrihet.
Mötet mellan föräldrarna, tjejerna och den dåvarande rektorn blev etter värre. Terese berättar att rektorn undrade om tjejerna verkligen ville ”göra en grej” av det här före skolavslutningen. Sedan lades ansvaret över på tjejerna själva – om de verkligen hade problem, så skulle de ha kommit fler gånger och talat med henne. Även rektorn framhöll yttrandefriheten – killarna i klassen måste kunna säga till tjejerna att de har rätt att våldta dem. I ett mejl till Terese skriver rektorn senare: ”Viktigt att komma ihåg är att vi har demokrati och grundlagsskyddad yttrandefrihet i Sverige. Man har rätt till åsikter, men man behöver inte hålla med”.
Har uppmärksammats i riksmedia
Den dåliga eftersmaken från skolans bemötande släppte inte greppet om Terese Svedberg Björk. När #metookampanjen drog igång kände hon att det var dags att berätta hur flickors vardag i skolan kan se ut. I dag är Tereses Facebookinlägg delat cirka 18 000 gånger, både lokal– och riksmedia har trängts runt Dragonskolan, rektorer har ställts mot väggen och lokala politiker har gått ut med att det kan behövas mer pengar för att räta ut vridna attityder.
– Jag är väldigt stolt över att tjejerna vågar berätta. Inga andra ska behöva känna som de gör. Men skolan har satt väldigt konstiga värderingar i dem, säger Terese och tittar på Tina och Moa:
– Jag ser att ni har fått ett dåligt självvärde – att ni sätter värdet utifrån vad killar tycker. När man är runt 20 år borde ens självkänsla ha satt sig, men något grundläggande har blivit förstört för er. Och jag förstår att det blir så efter tre års kamp, där ens åsikter inte betyder någonting.
Moa och Tina ser obekväma ut. Det är inte roligt att höra. Men de tänker ta fajten.
– Vår skoltid är redan förstörd. Det vi kan göra är att hjälpa skolan att förbättra sig, så att inte fler känner sig otrygga, säger Moa Tegman.
På Dragonskolan slog Tereses inlägg ner som en bomb. Reaktionerna blev starka. En del kände inte alls igen sig, medan andra elever från förra terminens teknikprogram gick ut och vittnade om samma slags upplevelser – en flicka skriver på sin Facebooksida att en manlig lärare hade kommenterat hennes underliv inför klassen. Hittills har det kommit in fem anmälningar om kränkningar till Skolinspektionen.
Vill inte uttala sig
Den rektor som ansvarade för teknikprogrammet förra terminen vill dock inte uttala sig om händelserna, utan hänvisar till två rektorer som tillträdde i augusti. Både Anna Sundelin, ny samordnande rektor, och Carina Adolfsson Nordström, ny rektor för teknikprogrammet, säger till ETC Umeå att den här typen av beteende inte hör hemma på Dragonskolan. Anna Sundelin anser heller inte att man kan ursäkta kommentarer om våldtäkt genom att hänvisa till yttrandefrihet.
– Jag tycker att det är en väldigt tokig koppling. Det finns inget som kan försvara det som killarna har gjort, det tycker inte jag.
Planerar införa elevforum
Anna Sundelin säger att skolans diskussion om sexism inte verkar ha varit så levande som den har behövt vara. Skolan planerar nu för en utbildning av personalen om jämställdhet. Dessutom finns planer på att införa ett nytt elevforum, där frågorna kan diskuteras. Men först ska ledningen kartlägga vad som egentligen har hänt. Därefter ska man lägga fram förslag på hur man går vidare – en analysmodell är redan upprättad.
– Hela rektorsgruppen ska träffas på måndag och då ska vi göra en genomlysning. Det är så många olika delar i det här. Dels handlar det om en kultur som är … trist, dels handlar det om att vi måste titta på ärendegången. Vi verkar på papperet ha följt rutinerna för hur vi ska hantera kränkningar, men vi kan också behöva prata om HUR man bemöter eleverna med respekt när de kommer till oss.
Flera jämlikhetsorganisationer, bland annat Make Equal, har vänt sig till Dragonskolan och erbjudit sin hjälp. Anna Sundelin säger att skolan troligast kommer att köpa in någon form av expertkunskap efter att de har gjort sin analys.
Historier har plötsligt fått tyngd
Emma Swanström, som är utbildare för Make Equal i Umeå, säger att hon ser en styrka i att sexismen på skolorna har hamnat i rampljuset.
– Plötsligt är det som att historierna från alla oss som blivit utsatta har fått en tyngd – alla de enskilda händelserna bildar ett mönster. Och plötsligt har vi börjat äga frågan bortom de främlingsfientliga krafter som menar att övergrepp har med etnicitet att göra. Det här borde bli en katalysator för alla skolor. Det är ju bland de unga som det finns bäst chans att påverka attityder, säger Emma Swanström.
Även Peter Vigren (S), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, har följt rapporteringen om Dragonskolan. Han har haft möte med skolledningen och säger att han är beredd att skjuta till medel för att ta in extern hjälp för att motverka destruktiva mansnormer.
– Det är helt häpnadsväckande uppgifter som har kommit fram. Men när man en gång ser tillbaka på den här hösten, så tror jag att man kommer att säga att ”det var då som det vände”. Jag tror att det var helt nödvändigt att det här uppmärksammades, och jag är tacksam gentemot alla som har ställt sig upp och protesterat. Jag hoppas att alla män har haft svårt att sova under de här senaste veckorna.