Marcus Oscarsson är Sveriges mest kända åsiktssäljare. Han har byggt sin popularitet i TV4 och förädlar den nu med en egen sajt som driver in klick från sociala medier. Ofta med grovt förenklade rubriker. Men det är lönsamt, väldigt lönsamt.
Med en miljonpublik på tv och online har Marcus Oscarsson en omatchad möjlighet och makt att bilda och påverka opinionen i samhället. Hans unika tilltal och insatser med att förklara politik på ett enkelt och roligt sätt i TV4 är både hyllade och prisbelönta.
Samtidigt håller delar av innehållet i rutan och på nätet ofta en låg nivå med alarmistiska och sensationella budskap. Populariteten gör att Marcus Oscarsson kommer undan med förklaringar, förenklingar och ageranden som få andra politiska kommentatorer skulle göra.
Hetsiga budskap om Ukraina
Marcus Oscarssons fasta plats i rutan är i TV4 Nyhetsmorgon där han varje lördag ska förklara och analysera aktuella händelser i politiken. Tillsammans med Malou efter tio och Efter fem är Nyhetsmorgon en del av TV4:s populära aktualitetsprogram med miljontals tittare varje vecka. Här har Marcus synts regelbundet sedan 2012.
Vid sidan av sina framträdanden i TV4 har Oscarsson en stor publik i sociala medier. På Facebook och Instagram har han en halv miljon respektive 300 000 följare. Ofta publicerar Oscarsson ett tiotal inlägg om dagen och just nu handlar majoriteten av dem om Rysslands invasion och kriget i Ukraina.
Inläggen följer alltid samma format med en hetsig rubrik i versaler och en uppmaning om att klicka vidare och läsa mer på Oscarssons egna hemsida.
Men hemsidan är ett hafsverk med Oscarsson som skribent, redaktör och ansvarig utgivare åt sig själv. Den läsare som bara tar del av klickjakten får en grovt förenklad eller direkt felaktig bild av läget och aktuella händelser.
”HAR FÖRTS TILL LÄGER”
Vladimir Putin och en svensk flagga med texten ”robotmissiler står redo”. Ett till montage med Putin och flaggan med texten ”JUST NU: SKARP OFFENSIV”. ”JUST NU: PRESIDENT I NÖDLANDNING” och ”EXPLOSIONER PÅ STORT FARTYG I NORDISKT VATTEN” utan mer info om vem eller vad det gäller. ”JUST NU: SVERIGE ÄR STÄNDIGT UNDER ANGREPP” bildsatt med en svensk soldat som kryper på marken. Och ett foto på Volodymyr Zelenskyj med texten ”Just nu: hemska uppgifter från Ukraina - Presidenten bekräftar. HAR FÖRTS TILL LÄGER”. Det är sensationella och klicksökande rubriker med bilder som ofta handlar om något annat eller saker tagna ur sin rätta kontext.
Det sistnämnda inlägget, som ska antyda att Zelenskyj satts i läger, plockades ner utan kommentar efter att ha legat uppe i ett dygn. Flera andra inlägg är också borta. Det är svårt att veta varför vissa plockas ner och det görs svårare av att Oscarsson har som policy att radera både nyheter och inlägg efter fyra–fem dagar. Enligt Oscarsson handlar det om att minska antalet hatiska kommentarer genom att inte tillhandahålla kommentarsfält.
Analys som åsikt
När Oscarsson säger eller skriver ”analys” handlar det om hans egen åsikt. I ett nyhetsinlägg om Nato publicerat i slutet av mars skriver Oscarsson att tre fakta ”talar sitt tydliga språk”.
1. Hade Ukraina varit med i Nato så hade Ryssland sannolikt aldrig vågat gå till anfall.
2. Att Ukraina inte är med i Nato är den direkta orsaken till att flygförbudszon, Natosoldater på marken och andra direkt avgörande militära krigsinsatser helt har uteblivit från Natos sida.
3. Sverige är inte med i Nato och har därmed ingen garanterad hjälp om Ryssland anfaller. Det har däremot Norge och Danmark som är med i Nato sedan länge.
Analysen fortsätter med att kritisera EU:s försvarsgaranti och avslutas med vad som ska låta som ett neutralt konstaterande:
– Den har inte alls samma precisering som Natos.
– Den utgörs av mycket mindre stridsmedel och resurser än Natos.
– Det har knappt genomförts några gemensamma krisövningar inom EU samtidigt som Nato är världens mest samkörda och vältrimmade försvarsallians.
– Den har bara aktiverats en enda gång och det var när Frankrike utsattes för ett IS-terrordåd i Paris 2015.
Och:
”Det är bara Natomedlemskap som ger ett tydligt och starkt skydd. Prognosen är därmed att Sverige kommer att gå med i Nato relativt snart.”
Det här är Oscarssons åsikt men märks upp som en allmängiltig slutsats.
Upplägget med hetsiga, otydliga eller missvisande rubriker och grafik handlar om annonsintäkter, att driva så mycket trafik som möjligt till hemsidan. Och klickfabriken är lönsam.
De senaste fem åren har bolaget Pennsylvania Avenue AB, döpt efter Vita husets adress, omsatt över 25 miljoner kronor med ett positivt resultat på cirka nio miljoner. Bolaget har totalt tre anställda och i bolagsstyrelsen sitter förutom Marcus en chef på konsultjätten Boston Consulting Group.
Enligt verksamhetsbeskrivningen ska bolaget bedriva konsultverksamhet inom media, kommunikation, public relations och företagsutveckling samt äga och förvalta fastigheter och värdepapper. Det är bolagets anställda som tar fram den grafik som visas i Nyhetsmorgon och som läggs upp på sociala medier.
Från lantby till paradvåning
Som smålänning och folklig profil uppvuxen i byn Odensås är Marcus själv noga med att säga att han inte spenderar pengar i onödan, och andra beskriver honom som prestigelös när det gäller pengar. Men under de senaste åren har han plockat ut flera miljoner i både utdelningar och lön, och i höstas lämnade han den mindre lägenheten i Vasastan för en 201 kvadratmeter stor paradvåning på en av Stockholms mest centrala adresser. Prislappen blev precis över 21 miljoner kronor.
Fotnot: Dagens ETC har sökt Marcus Oscarsson som avböjer att medverka i den här artikeln.