– Arbetet har varit större och svårare än ståltillverkaren trodde, säger trafikkontorets samordnande byggledare för stålarbetet, Annica Ridell.
Vid stora broprojekt är det vanligt att stål beställs från andra länder, där produktionskapaciteten är större och arbetsstyrkan billigare än i Sverige. Annica Ridell förklarar att stålet ofta köps in från Polen, så det är första gången hon varit med om att det beställs från Spanien.
– Entreprenören har haft inspektörer nere på plats på heltid och hjälpt dem att komma vidare och förstå svenska brokrav. Även på beställarsidan har vi varit nere oftare än man brukar vara. Så vi känner oss ganska säkra på att det som kommer se okej ut.
Tydligare form
Bron är utformad för att behöva så få stöd som möjligt i vattnet och på land. Det innebär att den utgörs av ovanligt stora, tunga och höga delar som ska spännas ihop med de totalt 42 sidospannen från Spanien, berättar Annica Ridell.
När stålet nu har rotts i hamn kommer bron att få en tydligare form, förklarar Carl-Anton Holmgren, trafikkontorets projektchef för Hisingsbron.
– När sidospannen är på plats kommer man se hur bron är hopbyggd från Hisingssidan till fastlandet.
Den försenade stålleveransen har inneburit att en del arbete har behövt läggas om, men trots det står tidplanen fast. Under våren 2021 öppnas bron för gång-, cykel- och motortrafik och på hösten även för spårvagnar. Budgeten på 3,5 miljarder kronor tror han också kommer gå att hålla.
Mycket ska klaffa
En av de mest krävande delarna vid brobygget har varit grundläggningen. Den pågår fortfarande för kollektivtrafiksbron, som är fristående från huvudbron. Underlaget har skiljt sig åt på olika platser vilket har påverkat hur pålarna har satt sig.
I övrigt är det mycket som ska klaffa. Sedan början av sommaren utförs tester i Danmark på det maskineri som ska öppna bron för båttrafik.
– Vi har toleranser i maskineriet som är på millimeternivå, där tusentals ton stål och betong ska fungera ihop, säger Carl-Anton Holmgren.
”Samordning svårast”
På den södra landsidan pågår dessutom konstruktion av det ena brofästet, i samma område där det utförs arbete i samband med Västlänken, sänkningen av E45:an och uppförandet av nya byggnader.
– Samordning är bland det svåraste. Det fungerar bra, men vi har förstås en del utmaningar där vi behöver träffa varandra ofta och diskutera hur man ska ta sig framåt. Ibland sker förseningar i vissa projekt som påverkar andra, då krävs mycket tät kontakt.