– Det är värst i stan. De unga är nonchalanta och säger åt oss att köra ändå, när vi ber dem betala, säger Bernt Söderberg, busschaufför på Nobina.
Bussföraren Fredrik Eriksson har kört buss i centrala Örebro i fyra år. Under den tiden har han ofta stött på gratisåkare i sin vardag.
– Det är för djävligt. De går bara rakt in och vi kan inte göra något. De är nonchalanta och säger ingenting när vi uppmanar dem att betala, säger Fredrik Eriksson.
Ofta är det hela gäng som struntar i att betala. I de allra flesta fallen handlar det om yngre män som passar på att kliva på mitt i rusningstrafiken.
– Det kan kännas olustigt om ett helt gäng kliver på utan att betala. Man får känna av situationen och se om man vågar ta en diskussion. Man vill inte att det ska bli en hotfull situation, säger han.
”Det är ett jätteproblem”
Ledningen för Nobina, som är bussföretaget som kör stadsbussarna i Örebro, ser gratisåkarna som ett stort problem.
– Det handlar om tusentals personer som inte vill betala. Det är ett jätteproblem, säger Tex Kihlström, Trafikchef på bussföretaget Nobina.
Han anser att attityderna har förändrats de senaste åren. Det är många som anser att det är okej att inte betala för en bussresa.
– Det här ändrades helt plötsligt för ett par år sedan och nu är det mer och mer vedertaget. De som gör så ser det inte som ett brott. Fast egentligen är det här samma sak som att de skulle gå in och stjäla en liter mjölk i affären varje dag, säger Tex Kihlström.
Flera busschaufförer som ETC Örebro har talat med nämner att det har blivit en förändring i resenärernas attityd. När de jämför med andra städer där de har jobbat eller andra delar av Örebro län är det stor skillnad.
– På landet har de en annan moral. Där ser man inte de här problemen på samma sätt, säger Bernt Söderberg, bussförare och huvudskyddsombud på Nobina.
Hotfulla ressenärer
Gratisåkandet får sällan några konsekvenser i dagsläget anser förarna. Busschaufförerna tar inte någon större strid med de som inte betalar. Efter flera incidenter där förare har attackerats av personer som inte har velat betala har man kommit överens om hur man ska agera i sådana här fall.
– Är det uttalade hot ska man rapportera till väktare och polis med hjälp av överfallsknappen. När det är personer som kliver på och är mer nonchalanta än hotfulla så ska man rapportera till trafikledningen, säger Tex Kihlström.
”Fler biljettkontrollanter”
Reglerna har arbetats fram efter samtal med förarna, länstrafiken och brottsförebyggande rådet. Men både ledningen för Nobina, brottsförebyggande rådet och bussförarna tycker att det behövs fler åtgärder för att komma tillrätta med situationen.
– Det måste in fler biljettkontrollanter. Som det är nu vet resenärer att ingenting händer om man bryter mot reglerna. De har satt det här i system, säger Tex Kihlström.
– I slutändan blir det skattebetalarna som förlorar på det här, säger han.