Drygt 70 av dem var visstidsanställda, som inte fick sina kontrakt förlängda efter den 31 augusti. Sedan i slutet av förra veckan arbetar de alltså inte längre kvar i containerhamnen.
Peter Annerback är ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 4 – Hamnfyran – som organiserar majoriteten av hamnarbetarna. Han berättar att en del av dem som fått gå redan har fått nya jobb, medan andra har kommit in på utbildningar eller kallats till anställningsintervjuer.
Årslång konflikt
Enligt Peter Annerback är det blandade känslor hos dem som fått sluta.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Många mår dåligt och är jävligt trötta på att gå till jobbet, så de tycker det är skönt att slippa. Men samtidigt är det många som vill fortsätta – det är ändå en jättebra arbetsplats, säger Peter Annerback och fortsätter:
– Eller har varit, åtminstone.
Den utdragna konflikten har tärt på krafter och tålamod. Den har pågått i över ett år, och handlar om att Hamnfyran vill teckna kollektivavtal med arbetsgivaren. APM Terminals har i dag kollektivavtal med Transportarbetarförbundet men inte med Hamnarbetarförbundet.
Men enligt Peter Annerback handlar den också om att Hamnfyran kräver att lagar och regler om semester och föräldraledighet ska följas, och att förbundet fråntagits sin rätt att utse skyddsombud och företräda medlemmarna på ett demokratiskt sätt i förhandlingar om till exempel schemaläggningar och övertid.
Peter Annerback säger att hamnarbetarna känner sig överkörda.
– I grunden handlar det om en arbetsgivare som bara tänker på sig själv och skiter i sina anställda. Då får man det här till slut, säger han.
Felaktiga turordningslistor
De visstidsanställda har alltså redan gått hem, men de knappt 70 fastanställda som också varslats jobbar kvar. Beroende på hur lång uppsägningstid de har kommer de att sluta successivt under hösten, från slutet av oktober fram till januari.
Sammanställer egen lista
Men enligt Peter Annerback stämmer inte de turordningslistor som företaget tagit fram, vilket skulle kunna innebära att flera av uppsägningarna är felaktiga.
– Det finns de som skulle ha klarat sig om anställningstiden räknats korrekt, säger han.
I mitten av augusti medgav APM Terminals kommunikationschef Annika Hilmersson för Göteborgs-Posten att det funnits felaktigheter i turordningslistan, men att detta skulle vara korrigerat.
Men det är det inte alls, menar Peter Annerback och radar upp exemplen: Två personer som tidigare jobbat inom ett av Maersk-koncernens andra bolag har inte fått den tiden medräknad.
– De två skulle ha klarat sig, säger han.
Han tar fram en pärm och visar ytterligare exempel på strul. Två personer som jobbat mellan exakt samma datum har fått antalet anställningsdagar sammanräknade helt olika.
– Det betyder ju att den ena hamnar mycket högre på listan. Och då undrar man ju om det bara är dem det är fel på, säger Peter Annerback och fortsätter:
– Problemet är att vi inte fått se listan, så vi kan inte säga hur många som berörs. Men vi försöker sammanställa en egen lista.
Lönelappar saknas
I pärmen har han även en mejlväxling mellan en medlem och företaget. Sida upp och sida ner, där företaget reviderar den anställdes siffror för varje anmärkning de får. Mejlväxlingen har pågått sedan i mars, och är ännu inte avslutad.
– Hans siffror stämmer fortfarande inte. Det här är så dåligt skött, säger Peter Annerback.
När det gäller timanställda, eller blixtanställda som de kallas i hamnen, säger Peter Annerback att Hamnfyran fått besked om att APM Terminals inte ens har de gamla lönelappar som behövs för att beräkna anställningstiden.
– Hur har de då ens kunnat räkna? säger han och slår ut med armarna.
”Felaktigheter har korrigerats”
Enligt APM Terminals kommunikationschef Annika Hilmersson är det ingen som har fått ett oriktigt besked om uppsägning. De misstag som uppstått handlar om att några av de uppsagda fått fel uppsägningstid.
”De felaktigheter som har uppstått korrigeras. De som hade fått en för kort uppsägningstid kommunicerad till dem får sin tid förlängd så den blir korrekt, och alla som egentligen skulle ha fått en kortare uppsägningstid än vad som meddelats kommer att få behålla den längre tiden”, skriver Annika Hilmersson i ett mejl.
ETC Göteborg har vid flera tillfällen frågat Annika Hilmersson hur företaget kan vara säkra på att ingen fått ett felaktigt besked om uppsägning, utan att få svar.