– Vi är helt utslitna, organisationen kan inte byggas på temporära krafter i fortsättningen, säger Lars Jonnson, projektledare Open Art.
När Örebro skulle visa upp sig under politikerveckan i Almedalen i somras fick konstverken ”De vita gubbarna” från 2011 års Open Art följa med. De blev en del i varumärkesbygg-andet, en ingrediens för att fylla stadsnamnet Örebro med innehåll.
– Vi placerade ut gubbarna i Visby. De väckte nyfikenhet i ett Almedalen där det annars är svårt att få uppmärksamhet. En del trodde att de var levande och skulle börja röra på sig, andra kände igen dem från Örebro, folk tog bilder och skickade till vårt Instagramkonto, säger Anna Iderot Bjelke, som är marknadschef på Örebrokompaniet och arbetar med varumärket Örebro.
”700 timmars övertid”
Att använda konst i marknadsföringen av Örebro är viktigt menar hon.
– Konst skapar engagemang, väcker känslor och är ett smart sätt att nå ut, säger hon.
Men succén har ett pris. Eldsjälarna bakom Open Art är extremt trötta och slitna.
– Vi har jobbat med ohejdad entusiasm, men vi är helt utarbetade. Vi har över 700 timmars övertid och ingen har tagit ut någon semester, säger Mats Nilsson, chef för Open Art.
Sommaren har varit så krävande att Mats Nilsson funderar över hur länge han ska orka.
– Jag börjar bli en ”old man”. Det kanske skulle gagna projektet att få in någon annan person, säger han.
Claudia Pricop var PR- och marknadsföringsansvarig för Open Art i somras. Det var ett temporärt jobb, det roligaste i hennes liv, men det innebar långa arbetsdagar både på vardagar och helger.
– Det var väldigt hektiskt. Bara i juni hade jag över hundra timmars övertid, berättar Claudia Pricop.
Litet team
Hon tror att det behövs förändringar inför nästa Open Art.
– Teamet som arbetar med Open Art är väldigt litet. Varje gång som utställningen ska dra i gång måste man bygga upp en helt ny organisation. Det är inte helt lätt att hitta rätt personer. Om det skulle finnas fler anställda året runt skulle det vara lättare att planera, och kanske skulle det inte bli lika hektiskt och extremt under själva utställningstiden, säger hon.
Och hon får medhåll från Open Arts chef Mats Nilsson.
– Att jag har fått lämna Konsthallen för att ägna mig åt det här har inte inneburit mindre jobb, tyvärr. Evenemanget har växt och vi behöver förstärkning på personalsidan, säger han.
Projektledaren Lars Jonnson vill även han skapa ett projekt med mer långsiktig prägel.
– Frågan man ska ställa sig är kanske: Vill vi ha Open Art i framtiden? Ja då måste vi kanske ha en mer solid grund att stå på. Vi födde en Open Art-bebis för några år sedan. Nu har vi bytt blöjor och vårdat den efter bästa förmåga, men nu behövs annan mat och kläder. Det krävs mer, säger han.
Lockar många turister
Under årets Open Art har fler än någonsin vandrat runt bland konstverken med en karta i handen. Över 50 000 kartor har gått åt, en ökning med 66 procent om man jämför med 2011. Antalet guidningar för olika grupper har också ökat, bland annat har man genomfört 180 guidningar för barngrupper. Och publicitet i nationella och utländska medier har gjort turister intresserade.
– Handlare och hotellägare har berättat att många besökare vill se konsten. Det är ett populärt evenemang, säger Anna Iderot Bjelke, på Örebrokompaniet.
Nu är frågan hur Örebro ska hantera projektet i fortsättningen. Att det blir ett Open Art 2015 är redan bestämt. Men ska det bli ett varaktigt projekt krävs ytterligare anställningar som har kompetens inom ekonomi och marknadsföring menar Mats Nilsson som också skulle vilja se en större budget mellan evenemangen för att kunna starta tidigare och skapa en bättre framförhållning.
– Ska det här bli ett varaktigt projekt kan det inte fortsätta så här, säger Mats Nilsson.
Mirja Mattsson
Hallå där...
Björn Sundin (S) kommunalråd och ordförande för programnämnd Samhällsbygnad i Örebro.
Vad betyder Open Art för Örebro?
– Det är viktigt för besöksnäringen. Örebro blommar upp och konsten blir tillgänglig för en större grupp, något som på sikt kan leda till att fler intresserar sig för annan konst och kultur.
Samtidigt som ni säger att det är viktigt med Open Art, är de som har arbetat med projektet helt utarbetade, hur ser du på det?
– Vi skärpte upp bemanningen redan till det här året och anslog mer pengar, men det finns säkert mer att göra. Det finns detaljer som kan behöva ändras och vi får titta på vilka åtgärder som krävs.
Vad kommer att hända med Open Art i framtiden?
– Open Art är här för att stanna. Vår uppgift är att se till att det finns en organisation bakom som klarar det. Den här goda idén ska leva vidare.
Många av Örebros största evenemang bygger på eldsjälars engagemang, ska det vara så?
– Så är det ofta. Kreativitet föds ofta av någon som vill förändra något. Jag hoppas att den kreativitet vi ser nu får fortsätta blomma, det måste vi bli bättre på att stötta. Alla evenemang kan inte bli återkommande, men vi ska se till att rätt saker blir kvar och får växa, för med rätt förutsättningar kan små evenemang bli stora.
Mirja Mattsson
Det här är del två i ETC:s granskning av kulturen i Örebro. Läs del ett här.