I flera dagar den här veckan har det rått tung trängsel, framförallt på busslinjer, i Stockholms kollektivtrafik. Detta efter att flera avgångar dragits in. På onsdagen sade en resenär till Svenska Dagbladet att ”det är värre trängsel än i en bar”. Detta trots att huvudstaden är den hårdast drabbade regionen i Sverige när coronaviruset covid-19 sprids i landet.
En sak som pågår ungefär som vanligt i Stockholms kollektivtrafik är biljettkontrollerna. Det bekräftar Claes Keisu, pressansvarig på SL.
– Säkert har biljettkontrollanterna, som andra grupper, drabbats av sjukskrivningar, vab, karantän och så vidare, så jag vet inte i vilken utsträckning de arbetar, men vi har biljettkontroller.
”Förväntas fortsätta i rusning”
Bland biljettkontrollanterna själva finns en oro för att deras arbeta ska utsätta dem för coronaviruset.
– Det är problematiskt att biljettkontrollen fortsätter i oförminskad styrka. Kontrollanterna förväntas fortsätta kontrollera biljetter även i rusning, berättar Carolin Evander, ombudsman för spårtrafik för Seko Stockholm.
MTR, som driver tunnelbanan, har stängt sina lokaler för biljettkontrollanterna, som arbetar för företaget ISS. Det har lett till att det nu är mycket svårare för kontrollanterna att få tillgång till platser där de kan tvätta händerna, någonting som leder till oro. För att kontrollera en biljett måste biljettkontrollanterna dessutom komma fysiskt nära ett stort antal människor i kollektivtrafiken.
– Att det fortsätter så här är dels problematiskt för att de inte känner att de kan följa Folkhälsomyndighetens råd om att hålla en till två meters avstånd. Det är också många trafikanter som blir väldigt irriterade, vilket man så klart kan förstå. Men det är inte en trevlig arbetsmiljö. Vi för en dialog med ISS för att se om kontrollanterna kan styras om och utföra andra arbetsuppgifter, men SL vill att de ska fortsätta.
”Viktigt incitament”
Claes Keisu säger till Dagens ETC att rapporterna om trängsel inte har gett en rättvisande bild av läget i kollektivtrafiken.
– Trängseln har inte varit överallt hela tiden utan gällt vissa avgångar i vissa områden i rusningstrafik.
Är det inte ett arbetsmiljöproblem för era kontrollanter om de ska kolla biljetter mitt i trängseln?
– Vi har biljettkontrollanter eftersom vi anser att de som åker i kollektivtrafiken ska ha en giltig biljett. Kontrollanterna har också möjlighet att inte kliva på en fullsmockad buss.
Claes Keisu ser biljettkontrollanterna som ett viktigt incitament för att resenärer ska köpa biljetter.
– Vi behöver få in biljettintäkter för att de företag som kör SL-trafiken ska kunna betala löner till sina förare och övrig personal.