Hoppa till innehållet

Inrikes

Kritikstormen rinner av Oatly – säljer lika mycket som förut

Bild: Bild: Hossein Salamazadeh

Dagens ETC

Oatly vill förändra världen med havremjölk. Men det progressiva varumärket börjar fläckas. Nyheten att omdiskuterade Blackstone är ny delägare har väckt massiv kritik. Oatly själva menar att de förvandlar ”bruna” pengar till gröna, men många lojala kunder väljer att bojkotta. ”De står för så mycket som vi aktivt jobbar emot”, säger Oscar Villata som äger Kaffebaren i Malmö.

Sedan mitten av 00-talet har svenska Oatly profilerat sig som ett progressivt, kaxigt och medvetet företag. Med en affärsidé av havrebaserade produkter har de slagit sig in som ett hållbart alternativ till mejerinäringen, inte utan kontroverser med Arla och stämningar från LRF.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser