BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Svårigheten för oss förändras inte utifrån de domar som har varit. Det är situationen i sig som är problematisk, säger Peter Annerback.
Tidigare under året har AD dock fällt arbetsgivarsidan för att de låtit bli att förhandla med Hamnfyran, för det fick facket 20 000 kronor i skadestånd. Respektive sida betalade då sina egna kostnader.
Hamnfyran: Vi klarar oss
Hamnfyran valde att gå till AD för att få klarhet och besked i viktiga frågor. De oklarheter som har varit har skapat oro bland personalen i hamnen menar Peter Annerback.
– Vi skulle aldrig ha gått in i något sådant här utan att veta vad det kan kosta, det vet man redan när man påbörjar processen. Vi klarar oss ekonomiskt, även om det är mycket pengar, säger Peter Annerback.
Fler deldomar ska avgöras framöver, berättar Peter Annerback. En av frågorna som väntar på besked gäller turordningslistorna för uppsägningar. När 140 personer under förra året tvingades gå riktade Annerback kritik mot uppsägningslistorna som han menade hade ett bristfälligt underlag. APM Terminals har varit av åsikten att fel visserligen funnits, men sedan åtgärdats.
– Ingen är intresserad nu av att man tar in 160 bemanningsanställda. Det är inget som hänt nu efter nyår utan de har tagit vid efter de som är uppsagda, säger Peter Annerback, som menar att fler borde fundera över vad ett sådant agerande, samtidigt som folk tvingas bort, innebär.
Nått ett nationellt plan
Under tiden som meningsskiljaktigheterna funnits i hamnen har frågan gått från att handla om arbetsvillkor på en arbetsplats, till att nu lyftas som ett exempel som har ställt frågan om rätten att strejka på sin spets. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson fick mycket uppmärksamhet i början året, för ett uttalande om att strejkrätten skulle kunna behöva förändras.
– Även om man ändrar lagar och regler så löser man inte problemen på terminalen. De har inte med konflikten att göra, säger Peter Annerback.
Att lösa grundfrågorna om arbetsmiljön i hamnen är a och o, menar han.
– I slutänden pratar vi om att ha en arbetsplats som är vettig att gå till, med en fungerande arbetsmiljö. Det var därför vi gick ut i konflikt en gång i tiden. Det handlar inte om pengar eller något sådant, det handlar om att kunna påverka arbetsmiljön, säger Peter Annerback.
Frågorna måste lösas menar han. Det handlar bland annat om scheman och arbetstider, där Peter Annerback menar att det är arbetsgivarna själva som orsakat en stelhet.
– Om man ska få en arbetsplats att fungera måste de anställda vara med på tåget. Har man inte det, vilket man inte har i APM i dag, så går det inte. Kompetensen finns hos de anställda, inte hos cheferna. Man måste jobba tillsammans, men man är inte intresserad av det just nu.
Den här arbetsplatsen har ju en väldigt viktig roll i svensk industri. Tycker du att det märks i hur frågorna behandlas?
– Man skiter i den här arbetsplatsen och man skiter i svensk industri. Det här har inte med svensk industri att göra längre, utan det har bara att göra med konflikträtten nu, säger Peter Annerback.