– Men tyvärr pågår fortfarande stombuss-kontroller, där åtta biljettkontrollanter och ordningsvakter skickas ut för att kontrollera alla som kommer ut från de mest använda busslinjerna. Det innebär trängsel och gör det helt omöjligt för mina kollegor att hålla avstånd. Jag förstår inte hur arbetsgivaren tänker.
Känner sig inte trygg
Evertsson berättar att kontrollanterna också jobbar ombord på kollektivtrafiken, men att de där kan välja att inte kontrollera biljetter om de tycker att det är för mycket folk för att de ska kunna hålla avstånd. Skärpta allmänna råd gäller i Stockholm sedan den 29 oktober, men Ivana Evertsson och hennes kollegor har inte fått nya bud om hur de ska arbeta.
– Det är många här som mår dåligt.
Hon berättar att ett möte med arbetsgivaren om nya riskbedömningar är planerat för onsdagen.
– Nu är vi ju tillbaka där vi var i mars–april och då fick vi andra arbetsuppgifter. Jag förstår inte varför vi inte kan få återgå till dem och få lite fler alternativ så att vi själva kan bedöma var och när det är säkert att utföra kontroller. En annan sak jag vill ta upp är varför jag och mina kollegor inte får använda munskydd. Det har varit tvärnej från arbetsgivaren när vi har tagit upp det tidigare.
Hur trygga känner du att ni är på jobbet nu?
– Inte alls trygga. Man är ju livrädd. Det är läskigt med covid-19, det kan ju sluta precis hur som helst.
”Biljettfusket fördubblats”
När Dagens ETC frågar SL om synen på biljettkontroller och varför de prioriteras även när smittspridningen ökar i Stockholm pekar pressekreteraren Claes Keisu på ökat biljettfusk.
– Under pandemin då vi haft och fortfarande har påstigning genom bakdörrarna i busstrafiken har vi sett att fuskandelen ökat rejält. Även rapporter från pendeltågstrafiken visar att biljettfusket fördubblats, trots att resandet minskat.
– Detta tillsammans med minskat resande innebär stora intäktsbortfall för SL. Vi räknar med ett intäktsbortfall på 3 miljarder kronor under 2020. Trots detta har vi hela tiden kört full trafik som dessutom förstärkts. Om SL inte får in intäkter så att vi kan betala trafikutövarna finns risk för att vi kommer att behöva göra som exempelvis Skånetrafiken – dra ner på trafiken. Det vill vi undvika, därför att under pandemin behöver vi ha all tillgänglig trafik igång.
Att man som passagerare vet att man kan bli kontrollerad gör stor skillnad när det gäller fusket, menar Keisu.
– Därför genomför vi biljettkontroller i alla trafikslag, på alla linjer och hållplatser och stationer, oavsett om det är knutpunkter eller inte. Kontrollanterna har uppdrag att utföra kontrollerna på ett smittsäkert sätt, genom att hålla avstånd vid kontrollerna, att inte tränga sig in och göra kontroller där det redan är trångt.
Förnekar munskyddsförbud
Elin Kämpe, affärsområdeschef på ISS transport, som sköter biljettkontrollerna åt SL, säger till Dagens ETC att hon inte förstår varifrån uppfattningen om att kontrollanterna inte får ha munskydd kommer ifrån.
– Det finns inget förbud, varken från SL eller från oss. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, så det är inget krav att de har munskydd, men om de vill det är det upp till individen.
Kämpe säger att ISS och SL tillsammans gör löpande riskanalyser för att bedöma var och hur biljettkontrollerna ska utföras.
– Vi är väldigt måna om att utföra den här tjänsten, vi vill att kollektivtrafiken ska kunna vara kvar för de som behöver den och just nu förlorar den tyvärr väldigt mycket pengar.
Hur ser du på att åka kollektivt just nu?
Susanne Dittrich
– Det är ju väldigt svårt att vara under åtta personer i kollektivtrafiken. Jag har munskydd som jag tar på mig när jag reser. Har inte åkt nästan något alls sen i februari, vi har varit i Spanien större delen av tiden. Men nu ska jag hjälpa en väninna som är äldre.
Amalia
– Jag brukar nästan alltid ha ansiktsmask på mig, men inte idag eftersom jag åker senare än vanligt och det inte är lika mycket folk nu. Jag åker mycket mindre nu och försöker undvika att resa i rusningstrafik. Jag tycker inte att SL har tagit sitt ansvar för att minska trängseln under hela den här tiden.
Hans Axelsson
– Jag ska till Brommaplan. Man måste ju åka ibland, man vill iväg liksom. Jag tänker på smittspridningen ganska mycket, men det har ju gått bra hittills. Jag brukar helst försöka sätta mig själv. Jag kör mycket handsprit, på händerna och på läpparna och sådär.