Men branschen lider av lönsamhetsproblem. Specialiserade e-handelsföretag gör miljonförluster. Ändå har de stora livsmedelskedjorna hakat på trenden: ICA, Citygross, Coop, Willys och Hemköp erbjuder nu alla hemleverans på beställning via internet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Generellt kan man säga att e-handeln drivs av tre faktorer – utbud, bekvämlighet och pris. Där skiljer den sig från dagligvaruhandeln. De kan garantera bekvämlighet och stort utbud, men det är fortfarande dyrare, säger Jonas Arnberg, vd på Handelns utredningsinstitut, HUI.
Mångmiljonförluster
Hur stora förlusterna är för de företag som slåss om e-marknaden är ännu okart. Matvarukedjorna vill själva inte uppge några siffror när Dagens ETC ringer runt.
Men förra året gjorde Mathem och mat.se en förlust på totalt 169 miljoner kronor, enligt en kartläggning av SvD.
– Inget av de här företagen har varit särkilt lönsamma, men de växer och får en massa kunder och förhoppningsvis kan de komma att bli det. Vi lyssnar på våra kunder och de vill ju ha e-handel, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.
Samtidigt konstaterar handelns utredningsinstitut att företagen aktivt söker efter nya strategier, vilket är ytterligare ett tecken på ett behov av effektivisering – framför allt inom transport och logistik.
– Grundutmaningen är att man har så låga marginaler, att köra omkring blir inte lönsamt. Men när man får upp volymerna kommer man förmodligen att hitta mer långsiktiga modeller. Vi kommer att se en massa olika lösningar på det, säger Jonas Arnberg.
Konkurrensen är stenhård. Via digitala nycklar testar nu ICA att leverera mat ända in i kylen, och i våras gjorde Axfood slag i saken och köpte upp både mat.se och Middagsfrid.
I dagsläget plockas alla varor som beställs via nätet i Hemköps och Willys butiker. Men genom förvärvet har Axfood nu fått tillgång till företagens stora packningscentraler.
– Tanken är att samordna logistiken på sikt, men det som är krångligt med e-handel är att det tar lite tid, säger Claes Salomonsson, Axfood.
Anlitar gig-företag
Längst i ivern att öka snabbhet och ekonomi går dock Coop. Nyligen meddelade Coop att de inlett ett samarbete med budfirman Urb-it.
Modellen bygger på snabba matleveranser – ett cykelbud tar emot beställningen via matkedjans hemsida och plockar sedan själv varorna i butiken för att därefter köra iväg till kunden. Helst ska allting ta mindre än en timme.
Catrin Folkesson, onlinechef på Coop, beskriver det som ”ett nästa steg” för Coop och drar paralleller till Foodora och Uber Eats.
– Det här ska gå väldigt snabbt och blir en skillnad mot gängse online-försäljning av mat idag där du ofta får den dagen efter, säger hon till Breakit.
Precis som matappföretaget Uber Eats är Urb-it en så kallad plattformsdistributör. Cykelbuden har sina egna firmor och ses som ”leveranspartners” snarare än anställda. För 80 kronor per leverans får de själva stå för inbetalning av sociala avgifter, försäkringar och arbetsredskap.
Nyheten har kringgått facken, som nu reagerar starkt på matvarujättens offensiv.
– Man blir förvånad, milt uttryckt. Det är beklagligt att ett företag som Coop valt att göra det här, för om man läser på deras hemsida så utger de sig ju för att vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel. Det rimmar rätt illa med vad Urb-it står för, säger Maria Arkeby, presschef på Svenska transportarbetareförbundet.
Hon fortsätter:
– Det kan knappast vara ansvarstagande att låta människor transportera ens varor till tämligen usla och otrygga villkor.
Andelen mat som köps in via nätet är fortfarande liten och utgör i dagsläget enbart 1,5 procent. Men försäljningen ökar explosivt, och Coop är inte ensam om att ta till nya metoder för att hävda sig i konkurrensen.
– Coop är däremot lite märkligt innovativa, säger Fredrik Ståhlberg, ombudsman på Handelsanställdas förbund i Stockholm.
”Kommer ta förnyad kontakt”
Även han reagerar med förvåning på Coops agerande. Enligt Fredrik Ståhlberg har Coop en skyldighet att först förhandla med Handelsanställdas förbund innan ett samarbete av det här slaget inleds. Men det har man inte gjort i det här fallet.
– Jag kommer att ta förnyad kontakt gällande detta i nästa vecka, och de ska få klart för sig vad vi tycker. Om man ska ha samröre med någon är det självklart att den här parten ska vara rumsren och att det ska finnas kollektivavtal, säger Fredrik Ståhlberg.
Fotnot: Dagens ETC har försökt nå Catrin Folkesson, onlinechef på Coop.