Redan för ett år sedan slog trafikkontoret fast att cyklandet i Göteborg ökar för sakta för att målen om ett hållbart resande ska nås. Efter några år av kraftig ökning i samband med att trängselskatten infördes, stannade utvecklingen av och cyklandet minskade rent av något under 2015 och 2016.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
För att nå målen till 2035 krävs en genomsnittlig ökning på drygt åtta procent per år från och med 2011, men fram till och med 2016 låg snittet på knappt fem procent. Inte i linje med nödvändig utveckling, konstaterade trafikkontoret i sin trafik- och resvaneundersökning för 2016.
Men utvecklingen vände inte under 2017. I stället för att öka, minskade antalet cykelresor med fyra procent jämfört med året innan. Det visar nya siffror som nu presenterats för politikerna i trafiknämnden.
– Vi har helt klart en del att ta i kapp för att nå målet, säger trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S).
Enligt trafikkontoret är det svårt att slå fast att nedgången beror på ändrade resvanor. En del av förklaringen skulle kunna vara att cyklisterna tar andra vägar på grund av byggnationer och omledningar, och inte passerar mätstationerna i samma utsträckning som tidigare.
Men de slår samtidigt fast att utvecklingen stannat av, och att det kommer se likadant ut i år om inga förändringar sker.
Nya cykelbanor planeras
Johan Nyhus konstaterar att cyklandet inte ökar i den takt som den politiska ledningen önskat, men ser ändå en möjlighet att vända utvecklingen. En sak han hoppas på är att de subventioner på elcyklar som regeringen presenterade i höstas ska leda till att fler väljer cykeln framöver.
– Det är en bra reform som gör att nya grupper kommer börja cykla. Det hoppas jag att vi kommer att märka av, säger Johan Nyhus.
Kommunen fortsätter också med planerandet och byggandet av nya cykelbanor. Men även där är det svårt att nå upp till önskad takt.
– Det är ett väldigt tryck på marknaden både för att bygga bostäder och stora infrastrukturprojekt, så det är helt enkelt svårt att få tag på folk som kan leda cykelarbetet. Det är ett problem, säger Johan Nyhus.
De många byggarbetsplatserna gör också arbetet tufft för att få cyklisterna att känna sig trygga och säkra på att kunna ta sig fram. Men trots utmaningarna är Johan Nyhus hoppfull.
– Cykel är ett väldigt bra transportmedel, både för staden och för människan. Så vi behöver vända den här trenden i Göteborg, säger Johan Nyhus.