– Jag går förbi Vasile varje dag och det känns bara så hemskt att han ska behöva sitta här och be om pengar.
Allt oftare hör hon människor i omgivningen som säger att romer inte vill arbeta, och bekanta som säger att Vasile fått jobberbjudanden som han tackat nej till.
– Det gör mig arg, för jag vet att det inte är sant. Det är klart att en person måste vara kapabel och driva på själv för att få ett jobb. Men om ingen hjälper en person som varken kan språket eller har kunskaper om hur samhället fungerar så är det svårt, säger Sofia Rosshagen.
Därför följde hon med Vasile till Arbetsförmedlingen i City, så att han skulle kunna skriva in sig och öka sina chanser att hitta anställning.
– Jag har arbetat många år som målare, och vill jobba som människor som har en familj att försörja ska göra, säger Vasile Stanescu.
”Förnedrande bli illa bemött”
Alla som är medborgare i ett annat EU-land har rätt att skriva in sig på Arbetsförmedlingen. För det krävs ett tillfälligt personnummer, ett så kallat samordningsnummer, som Arbetsförmedlingen ska beställa från Skatteverket. Det ska vara en ren formalitet, men många romer stöter på hinder. När Sofia förklarat Vasiles ärende på Arbetsförmedlingen bad handläggaren om Vasiles id-handlingar.
– Han har inget pass men visade sin EU-legitimation. Då gick handläggaren iväg och pratade med en kollega. När hon kom tillbaka sa hon att det var som hon trodde: ”I 90 procent av fallen så godkänner inte Skatteverket EU-legitimation utan du måste ha pass. De har blivit mycket hårdare på det”.
Eftersom Sofia stod på sig fick Vasile till sist lämna in inskrivningsformuläret och ansökan om samordningsnummer.
– Då sa handläggaren att vi fick räkna med att det skulle ta ungefär fyra veckor att få besked om samordningsnummer. Och att vi kunde komma tillbaka om några veckor och höra hur det går. ”Om man vill mota Olle i grind så kan det vara bra”, sa hon. Jag begrep inte vad hon menade, säger Sofia Rosshagen.
–”Vi hör inte av oss, ni får komma hit och höra efter”, sa hon.
Handläggaren vägrade också uppge sitt namn.
– Efteråt ringde jag till Skatteverket, och blev riktigt frustrerad och arg när jag förstod att handläggaren ljugit. Det är inte Skatteverket som inte accepterar ID-kort, utan det är Arbetsförmedlingen som inte vill ansöka om samordningsnummer.
–Jag uppfattar det som diskriminering, säger Sofia Rosshagen.
Inget undantag
En rundringning till organisationer som stöder utsatta EU-medborgare i Stockholm visar att Vasiles fall inte är något undantag.
– Forskning visar att romer som kommer till Sverige vill arbeta, men tyvärr bemöts de ofta som Vasile. Utan en svensk ledsagare vid myndighetskontakter får de ingen hjälp alls, säger Joakim Månsson Bengtsson på föreningen Convictus.
Tiina Chenon på föreningen HEM – Hemlösa EU-migranter, följer ofta med romer som vill skriva in sig på Arbetsförmedlingen i Stockholm.
– Handläggarna ifrågasätter regelmässigt EU-migranternas legitimation och säger att det krävs pass för att skriva in sig. Det händer också att de säger att de inte kan hitta samordningsnumret efter att det kommit. Det uppstår hela tiden olika hinder, säger Tiina Chenon.
En annan volontär på föreningen, som vill vara anonym, säger att diskrimineringen ofta sker genom språket och genom ”misstag” som myndigheten gör.
– Det är vanligt att handläggare använder ett onödigt avancerat språk och ger ”information” som inte stämmer. De använder också fel blanketter eller ”glömmer” att ta kopia på ID-handlingen när de ska ansöka om samordningsnummer. Det är kunskapsbrist men också ett sätt att begränsa romers möjligheter, säger hen.
Vasile Stanescu är ledsen över att inte ha blivit behandlad enligt de lagar som ska gälla alla EU-medborgare i Sverige.
– För mig skulle det betyda oerhört mycket att få arbeta. Min fru, mina två barn och mina sjukliga föräldrar är beroende av att jag kan försörja dem. Jag har sökt arbete nära familjen i Rumänien, men lyckats inte hitta något, säger Vasile.
Istället tvingas han tigga. Sover gör han i ett tält ”i skogen”.
– Folk säger; Gå och jobba med er! och förstår inte att jag inget hellre vill. Att stå här och tigga är inget liv, säger Vasile Stanescu.
Per Johansson är kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen och medförfattare till myndighetens handläggarstöd. De regler handläggare har att förhålla sig till är, enligt Per Johansson, tydliga.
Så snart en medborgare från ett annat EU-land vill skriva in sig som arbetssökande ska handläggaren göra en manuell inskrivning, kontrollera personens id-handlingar och ta kopior på dem. Vid behov ska tolk tillkallas.
Kopiorna ska Arbetsförmedlingen skicka till Skatteverket, som utfärdar samordningsnummer, tillsammans med ansökan. Skatteverket accepterar alla giltiga id-handlingar, pass eller EU-legitimation, där namn, medborgarskap, födelsedag och födelseort framgår.
– Det tar i normalfallet 1-2 veckor om allt underlag finns med, säger Tobias Wijk, verksamhetsexpert på Skatteverket.
När Arbetsförmedlingen får samordningsnumret ska myndigheten skicka en kallelse till den arbetssökande för att komplettera inskrivningen.
– De sökande måste ha en adress, det kan vara en C/O-adress, var som helst dit man kan få sin post. Det kan till och med vara ett postfack på Arbetsförmedlingens kontor. Man ska kunna vara hemlös och arbetssökande, säger Per Johansson.
Det finns inga speciella regler som gäller romer eller andra grupper?
– Nej, alla behandlas lika, man nekas absolut inte inskrivning för att man tillhör någon etnisk folkgrupp, till exempel romer, säger Per Johansson.
”Väldigt märkligt”
Det bemötande Vasile råkade ut för kallar Per Johansson ”väldigt märkligt”.
–Han hade nog otur och fick träffa en handläggare som hade en dålig dag, säger Per johansson.
Handläggaren vägrade dessutom uppge sitt namn.
– Det var riktigt konstigt. Då kan man ju inte ens vara säker på att personen arbetar på myndigheten, säger Per Johansson.
Maria Hillborg, pressekreterare på Arbetsförmedlingen skriver i mejlsvar att myndigheten har svårt att kommentera enskilda kundärenden.
”Vi beklagar och ber om ursäkt om personer som besöker oss upplever att de blivit illa bemötta”, skriver Maria Hillborg.
Vad kan den göra som inte bemöts enligt lagar och regler?
– Kontakta Kundrelationer på Arbetsförmedlingen. De kan alla regler och kan informera om hur man kan göra för att kräva skadestånd , säger Per Johansson.