I december månad ökade laddhybriderna med hela 111,4 procent när man jämför 2016 och 2017 nationellt. Martin Prieto Beaulieu, talesperson för föreningen Gröna bilister, är kritisk till utvecklingen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är ändå något oroande att det är el- och laddhybrider som ökar mest. De har ganska begränsad räckvidd på el, och när de inte går på el är de extra törstiga eftersom man åker omkring med två drivlinor. Om man enbart tittar på december är det inga glädjesiffror precis.
Behöver förändra beteende
Han är också skeptisk till huruvida vi kommer att nå klimatmålen när vi fortsätter att köpa klimatdåliga bilar.
– Frågan är om de styrmedel som presenterats kommer att ha de önskade effekterna? Kommer bonus malussystemet att ändra på det här? Kommer bränslepaketet och stödet till hemmabidraget att göra det? Utbyggnad av laddinfrastruktur? Det återstår att se.
Förutom att öka konsumentmakten genom bättre information om klimatavtryck vid bilförsäljning handlar lösningen till stor del om att förändra våra beteenden, menar han.
Satsa på laddstationer
Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys, menar att om fler ska anamma eldrivet måste satsningarna på laddstationer ta fart på allvar.
– Det krävs en utbyggd infrastruktur för laddning innan man vågar köpa en elbil. En undersökning säger att det inte laddas så mycket på de publika laddstationerna. Och det är kanske hindret nu. Bor du i lägenhet, var ska du ladda din elbil?
I dag finns ett 40-tal publika normalladdare och ett tjugotal snabbladdare i Göteborg. Under första halvan av 2018 ska Göteborg energi sätta upp sammanlagt 180 nya laddstolpar i staden, ett arbete som påbörjades under förra året. Men Anette Myhr menar att mer måste till.
– Det är mycket som måste lösas med hemmaladdningen innan elbilar kanske får ett genomslag för privatpersoner. Men det är svårt att säga om elbilar köps där det finns mycket publika laddningar, eller om det är ute på landet där folk bor i villa och kan ladda själva.
Ska vara lätt att göra rätt
Att bilförsäljningen trots allt ökar ser Martin Prieto Beaulieu som ett tecken på att folk inte har hörsammat varningar om klimatet. Under de närmaste åren tror han att stora förändringar kommer ske i bilparkerna gällande drivmedel och drivlinor.
– Det måste bli lönsamt för konsumenten. Det ska vara lätt att göra rätt och det ska vara billigare. Det ska vara svårt och dyrt att göra fel.