– Vi är så tydliga vi kan vara, utifrån de otydligheter som finns, säger Gunnar Holgersson, chef för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen, och förklarar vidare:
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är omfattningen som är det stora frågetecknet. Privat övningskörning får man ju ägna sig åt, men det här är mer organiserat. Vi gör våra bedömningar efter vad som står i gällande regelverk. Utifrån det som vi känner till om föreningen, har det varit svårt att bedöma om deras verksamhet är en yrkesmässig utbildning av förare som faller in under lagen om trafikskolor. Det blir en fråga för polis, åklagare och allmänna domstolar att avgöra. Något liknande fall har vad vi vet aldrig prövats.
Vad tycker du om att Paavo Ruokojärvi ser sig tvingad att polisanmäla sin egen verksamhet?
– Det står honom fritt att göra det. Han vill väl ha ett prejudikat, förstår jag. Vi har ju inte polisanmält honom och vi står inte i begrepp att göra det heller.
”Gråzonsmässigt”
Det finns dock fler som hjälpt utsatta grupper med att ta körkort. I Falun och Vingåker har kommunanställda tidigare övningskört med ensamkommande flyktingungdomar. Omständigheterna var ungefär desamma som för Ideella körkortsföreningen – ingen betalning förekom till handledarna och ungdomarna var tvungna att vara inskrivna på en trafikskola. Fallet med övningskörningen i Falu kommun prövades i Kammarrätten i Sundsvall 2014. Enligt domen var detta inte att betrakta som yrkesmässig utbildning och därför behövdes inget tillstånd.
Men Peter Lillthors, jurist på Transportstyrelsen, tycker inte att kommunernas hjälpverksamhet kan jämföras med Ideella körkortsföreningens.
– Det finns för många parametrar när det gäller föreningen. Deras verksamhet omfattar också donationer och avgifter. Det är mer gråzonsmässigt. Vi kan inte utfärda ett fribrev, där vi säger att det här är tillåtet.