Tony Blomberg, som förhandlar med det utpekade företaget för transportarbetarförbundets räkning riktar skarp kritik mot Postnord för hur företaget har agerat i frågan.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Att Postnord utnyttjar dessa människor tycker jag är så jävla illa så att det inte är sant. Grunden är att de vill städa bort den dåliga arbetsmiljön. Då tar man in ett företag, som då tyvärr, har personal som utnyttjas.
Vad borde Postnord gjort istället?
– Man borde byggt upp en bättre arbetsmiljö och införskaffat redskap för ta hand om de tunga kartongerna. Man hade kunnat rotera sin egen personal så att man inte hade behövt stå där hela dagarna. Det finns massor man kan göra i dag. Men istället har man hittat en billig lösning som drabbar tredje part eller andra stackars människor.
Det har varit flera konflikter mellan facket och arbetsgivaren på lagret. Bland annat har det handlat om att anställda har fått truckkort, utan att ha genomgått den utbildning som krävs. I ett reportage i Transportarbetaren, framkommer att bolaget lovat de anställda att få heltidstjänster. Det står med i deras ansökningar till migrationsverket. Men ändå har de fått deltidstjänster.
Nu har facket valt att bestrida tre uppsägningar. I fredags så strandade de förhandlingarna helt och hållet. De anställda är anklagade för att ha fuskat med timredovisningen, något som de själva menar inte är sant. Facket delar de anställdas syn.
– Vi kan inte acceptera de här uppsägningarna. Det är väldigt svaga skäl att avskeda folk som företaget angett i förhandlingen.
Tony Blomberg är väldigt upprörd över att Postnord anlitat den här underentreprenören och på hur de reagerat när missförhållandena uppdagats. Han säger sig vara ”förvånad” över det som hänt.
– Det är liksom ”goddag yxskafts”-svar från deras sida. Det verkar som att de skiter i allting. Jag är förvånad för det är ett statligt företag, men jag vet inte vad det är med dem. De har väl redan så dåligt rykte att de inte tycker det kan bli sämre.
När Transportarbetaren söker det utpekade företaget hänvisar de till Postnord. Men Postnord slår ifrån sig anklagelserna. Till Transportarbetaren kommenterar företaget via e-post. När ETC Göteborg ringer upp press-ansvarige på Postnord Maria Ibsen, menar hon att det inte finns så mycket att tillägga.
– Arbetsgivaransvaret ligger hos det bolaget. Det är såklart tråkigt när man inte kommer överens, men vad vi kunnat se har det inte förekommit några konstigheter.
Men har inte ni som ett statligt företag ett ansvar att ha under-entreprenörer som sköter sig?
– Varje gång vi tar in en underentreprenör och gör upphandling så gör vi en kontroll och de får också skriva på kravlistor om att de ska följa vår leverantörskod och så vidare. Det följs upp löpande och vi har inte hittat något som har varit anmärkningsvärt.
– Det är fortfarande så att det som företaget ska uppfylla gentemot våra krav, det har de gjort.
Postnord har sagt upp samarbetet med det utpekade företaget. Dock inte med anledning av den fackliga kritiken, utan för att ”uppdraget förändras” och därför kommer en ny upphandling göras, uppger de själva.