Kollektivavtalet mellan Foodora och Transport har till slut gått igenom. Från och med första april omfattas 2000 anställda på Foodora av ett kollektivavtal.
– Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport, i ett pressmeddelande.
På gång sedan 2019
Transport har velat få till ett avtal med Foodora sedan december 2019 men förhandlingarna pausades när coronapandemin slog till och återupptogs först i januari i år.
Även om det var nära att avtalet gick igenom för ett par veckor sedan så hade Transport synpunkter som var nödvändiga att diskutera innan ett färdigt avtal kunde godkännas. Det rörde sig bland annat om att det dåvarande avtalet inte omfattade budbilsförare och lagerarbetare.
Vad har gjort det möjligt att teckna avtalet idag till skillnad från det som låg på bordet för ett par veckor sedan?
– Det omfattar även budbilarna nu, vi har en lösning som täcker hela företaget, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport till Dagens ETC.
Omfattas även lagerarbetare då?
– Det gör de inte, för de är inte anställda från Foodora utan går under ett annat organisationsnummer. Foodora har tecknat transportavtalet med en bilaga för matbud som reglerar alla former av terminaler och butiker, hade terminal och butik legat under Foodoras organisationsnummer hade de omfattats. Det är dotterbolag som inte omfattas. Det som gjorde att vi kunde teckna var att alla chaufförer omfattas med en särskild bilaga för cykelförbud som kör mat.