Nästan 93 procent av alla Sveriges passagerartåg var i tid i december, enligt Trafikverkets statistik. Men det är svårt att veta hur pass bra den stämmer. Riksrevisionen har dömt ut hela Trafikverkets punktlighetsstatistik som undermålig och icke-relevant för resenärerna.
– Den redovisas på en så pass högt aggrergerad nivå. Om du ska åka mellan exempelvis Stockholm och Umeå är statistiken ganska ointressant. Du får veta att punktligheten för tågen i hela Sverige är, säg 95 procent. Tittar du däremot på den aktuella sträckan är den kanske 60 procent, säger Marcus Pettersson, revisionsdirektör och medförfattare till rapporten Tågförseningar – orsaker, åtgärder och ansvar.
Särredovisar tågen
Trafikverket publicerar månadsvis statistik över hur stor andel av passagerartågen som är i tid. Myndigheten särredovisar olika sorters tåg, men inte olika sträckor. Tidigare har inställda tåg inte räknats med i statistiken alls. Det ändrades i januari som en följd Riksrevisionens kritik men det är bara tåg som ställs in helt som räknas. Delvis inställda är fortfarande inte med i statistiken. Enligt Magnus Axberg, chef för produktionsuppföljning på Trafikverket, är begränsningar i mätsystemen en förklaring.
– När en del av sträckan ställs in kan man ha ersättningstransport som exempelvis bussar. De uppgifterna får inte vi in i våra system.
Två olika databaser
Trafikverket använder två olika databaser för att hålla koll på inställda respektive försenade tåg. Det skapar problem i statistikredovisningen, enligt Riksrevisionen.
– Ett tåg som ställs in ett halvår innan det ska köras är förmodligen inget problem ur punktlighetshänseende. Men ett tåg som ställs in med en timmes varsel är ju ett problem kopplat till punktlighet. Trafikverket har hittills inte klarat av att redovisa uppgifter om när och av vilka skäl tågen ställs in. Det krävs för att man ska få en begriplig redovisning, säger Marcus Pettersson.
Punktlighet varierar kraftigt
Det finns flera sajter på nätet som publicerar egen puntklighetsstatistik. På tågstatistik.se går det att se att punktligheten varierade kraftigt i december. Som sämst var endast runt 40 procent av tågen i tid.Trafikverket har inget formellt krav på sig att redovisa statistik utan gör det frivilligt i samarbete med tågbranschen. Riksrevisionen anser att det är problematiskt och rekommenderar därför att punktlighetsstatistiken ska bli officiell och därmed kvalitetssäkrad. Men frågan är känslig.
– Trafikverket har sagt att det har varit väldigt känsligt att redovisa punktlighetsstatistik. Tidigare har det funnits ett motstånd i tågbranschen. Då har Trafikverket hävdat att man drev på och publicerade statistik för att få igång en diskussion. Det kan ju finnas ett jättegott syfte kring det. Men vår synpunkt är att om man publicerar statistik som är viktig för medborgare så bör man ställa vissa kvalitetskrav på den. Det har man inte gjort, säger Marcus Pettersson.
”Vi har olika uppdrag”
Magnus Axberg håller inte med om att statistiken är undermålig och irrelevant för resenärerna. De som vill se förseningar på en mer detaljerad nivå hänvisar han till de enskilda tågföretagens hemsidor.
– Vi har olika uppdrag. Trafikverket ska sälja tåglägen och se till att tåg går i tid. Tågföretagen säljer biljetter och presenterar egen statistik. Vår presenteras på systemnivå och där är den relevant, säger Magnus Axberg.
Han påpekar att tågbranschen och Trafikverket gemensamt kommit fram till vem som ska redovisa vilken statistik. Att resenärerna är utlämnade till tågföretagens egen förseningsstatistik ser han inte som problematiskt och han litar ”absolut” på att den oberoende. Magnus Axberger säger också att Trafikverket tagit till sig av Riksrevisionens kritik.
– Vi fortsätter att utveckla punktlighetsredovsingen systematiskt utifrån deras synpunkter. Punktlighetsstatistik är i dag är ingen officiell statistik. Vi har påbörjat ett arbete för att se om den ska bli officiell, säger Magnus Axberg.
/////
Vilken är din värsta förseningshistoria? Mejla oss på dagens@etc.se och berätta.