Staden är inne i en ovanligt aktiv byggperiod, även för att vara Göteborg, och på sajterna trafiken.nu och trafikgoteborg.se duggar trafikmeddelandena tätt. Deras kartor över staden är gul- och rödprickiga med förbuds- och varningsmärken som markerar olika vägarbeten och ombyggnationer.
Längs med ett av shoppingstråken i närheten av Domkyrkan har Marianne Qvick sin klockbutik. Ett par kvarter därifrån pågår byggarbete för fullt på Vasabron. Den är avstängd för både spår- bil- och gångtrafik och enligt Marianne Qvick, som även är ordförande för företagarnätverket Cityhandlarna, har det haft stor påverkan på handeln i området.
– När det gäller min egen butik har jag haft en 20-procentig nedgång på två år, samtidigt som vår internethandel är kvar på samma nivå, den har varken gått upp eller ner, säger hon.
Verkar krångligt
Ett stenkast bort har även Rosenlundsbron stängts av på grund av arbetet med Västlänkens station Haga. Det har inneburit ännu ett slag mot butiksägare i innerstaden, enligt henne.
– Det börjar bli en ohållbar situation.
Men hon tror inte att det bara är byggarbetena i sig som gör att människor drar sig från att shoppa i centrum. Hon anser att staden och Trafikverket i sina trafikmeddelanden framställer det som krångligare att ta sig in än vad det faktiskt är, något hon tror skrämmer bilister så väl som de som åker kollektivt.
– Det är så mycket negativa skriverier om hur man tar sig till stan och hur svårt det är, säger hon.
Marianne Qvick är positiv till förändringarna i Göteborg, men önskar att saker flöt på bättre än hon upplever att de gör nu. Hon är även kritisk till att det inte skapas fler temporära parkeringsplatser för att kompensera för dem som försvinner i stadskärnan medan det byggs om där.
Det är framförallt små butiker som hennes som drabbas av förändringarna, menar hon.
– Det unika med Göteborg är att det finns många små butiker på en förhållandevis stor yta. Det skiljer oss från till exempel Skövde, Jönköping och Trollhättan.
”En jobbig tid”
Men Hanna Kuschel, enhetschef för avdelningen Stadsliv på trafikkontoret, säger att kommunen inte har något annat val än att förklara vilka svårigheter som finns med att ta sig fram i trafiken just nu. Göteborg är inne i en omvälvande period med en årlig tillströmning av mellan 8 000 och 9 000 nya invånare och för att alla ska kunna förflytta sig smidigt i staden måste den byggas om, menar hon.
– Det är ingen som sticker under stol med att det här är en jobbig tid, men vi är på väg mot den stad som vi behöver. Vår ambition är att kommunicera hur det faktiska läget ser ut men också föreslå alternativ.
Inom varje byggprojekt ligger ett eget ansvar för trafikomläggningen, men det är trafikkontoret, tillsammans med Trafikverket och Västtrafik, som samordnar kommunikationen kring förändringarna. För att innerstaden ska vara framkomlig finns också en prioriteringsordning mellan olika trafikslag: fotgängare och cyklar står överst, därefter kollektiv- och godstrafik och sist bilar, berättar Hanna Kuschel.
– Vi kanske behöver tänka om kring hur vi rör oss och med vilket färdslag – att gå eller cykla om vi gör korta resor och åka kollektivt om vi gör långa resor. Vi kommer inte kunna förflytta oss som vi gjort tidigare.