– Vår huvudnäring är detaljhandel, men vi måste vara flexibla. Open Art är ju inte en långsiktig lösning, men det är ett kul initiativ att mixa handel med kultur när möjligheten finns, säger Fredrik Johnsson, centrumchef för Krämaren och Vågen.
Hur många butiker som står tomma vill inte Fredrik Johnsson svara på. Han ser en trend där det blir allt vanligare med tillfälliga hyresgäster. Det kan exempelvis röra sig om internetbutiker som under en kortare tid vill visa upp sitt sortiment för potentiella kunder.
Svartån gräns för ”a-läge”
Men nu byggs det för fullt inne på Krämaren. Två nya butiker är på väg in och en butik som redan finns i gallerian bygger om för att utöka sin verksamhet. De nya butikerna tillhör två stora kedjor som redan har butiker i centrum. Den ena i Oscar C och den andra i Kompassen. Det rör sig alltså inte om nyetableringar.
– I dag vill butiker ha egna ingångar, helst ut mot en gata i ”a-läge”. Sådana butikslokaler hyrs ut direkt, andra lägen kan det vara svårare att hitta hyresgäster till, säger Stina Storm, vd för City Örebro.
Med ”a-läge” menas området runt Drottninggatan och Köpmangatan fram till Svartån. Shoppingsugna tycks undvika att gå över Storbron.
– Trafiksituationen runt Järntorget måste ses över. Det är smidigt att ha bussarna samlade, men kan även upplevas som rörigt och otryggt av cyklister och gångtrafikanter, säger Stina Storm.
Känner sig åsidosatta
Antik- och kuriosabutiken Kavalkad på Järntorget öppnade för 18 år sedan och är en av de äldre specialbutikerna på Norr. Thomas Björklund berättade att det krävdes hårt jobb och tog flera år innan butiken hade etablerat sig, men att det fortfarande kommer in örebroare som frågar om de nyss har öppnat.
– Det känns som den här delen av centrum är åsidosatt. Ingen hjälper oss, se bara på situationen med p-platser. Vi som driver verksamhet runt Järntorget har känt av att det inte längre finns en parkering på torget.
Järntorgets ombyggnad är en annan orsak till att handeln på Norr går trögare än på Söder tror Thomas Björklund. Få människor dröjer sig kvar där.
– Fontänen är helt misslyckad, den borde byggas över med något annat. Kanske den där restaurangpaviljongen som det har talats om i flera år.
Ser en positiv trend
Stina Storm säger att handeln på Storgatan har gynnats av att gatan har öppnats för trafik, men att korttidsparkeringsplatserna där och runt Järntorget ofta inte används av kunder som det var tänkt.
– En bil kan ockupera en plats en hel dag. Där måste parkeringsvakterna bli mer aktiva. Men handlarna på Norr runt Storgatan måste också inse att de har ett ”b-läge”. Jag tror att de skulle tjäna på att försöka samarbeta mer och hitta på gemensamma aktiviteter, säger hon.
Men både Thomas Björklund på Kavalkad och Stina Storm ser en ljusare framtid för Norrcity. Öbos nya kontor och det nya resecentret vid Centralstationen som ska vara klart om några år kommer öka flödet av människor som rör sig där.
– Vi ser redan nu en positiv trend för handeln på Järnvägsgatan där många går mellan resecentrum och USÖ, säger Stina Storm.