I stället satte sig tjänstemännen i à la carte-restaurangen Seaview dining tillsammans med befälhavaren och maskinchefen. Inspektörerna ville inte äta i mässen med besättningen utan bjöds i stället på en helkväll av rederiet Viking Line som de var där för att granska.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Till förrätt åt de lättrökt whiskygravad älg och till varmrätt marulksfilé, renfilé samt helstekt oxfilé som sköljdes ner med starköl. Det bekräftas av personal ombord och kvitton som Dagens ETC har tagit del av.
Klockan 20.05 var middagsbjudningen över och fartygets högste befälhavare signerade kvittot samt en blankett för ”interna kostnader”. Summan på 1 824 kronor debiterades Viking Lines representationskonto.
Bjudresor har pågått i tio år
Under resan bjöds inspektörerna även på konjak. Inför varje inspektionen har personalen till uppgift att fylla befälhavarens spritskåp, berättar en anställd som vill vara anonym.
– Antalet konjakflaskor matchar alltid med hur många inspektörer som är ombord. Befälhavaren får inte dricka i tjänst så det är uppenbart att spriten är till inspektörerna, säger hen.
Senare på kvällen checkade inspektörerna in i varsin lyxhytt. Transportstyrelsens resetjänst hade bokat standardhytter men rederiet bjöd på gratis uppgradering till lyxnivå till ett värde av tusentals kronor. Det visar ett utdrag ur rederiets interna bokningssystem.
De misstänkta mutbrotten under fartygsinspektionerna har pågått i minst tio års tid, enligt personalen ombord Cinderella. Bjudspriten och lyxhytterna är väl kända bland personalen men hittills har ingen vågat berätta, av rädsla för att få sparken. Men nu slår de anställda larm eftersom att de upplever att inspektörerna slarvar med säkerhetskontrollerna.
– De gör inte riktiga säkerhetsrundor och rederiet får generöst med tid på sig att åtgärda brister, säger en medlem i besättningen.
Flera anställda säger sig ha påtalat skyhöga sjuktal och stor personalomsättningen men det ignoreras av Transportstyrelsens inspektörer.
– Deras ointresse är direkt kopplat till bjudresorna. Inspektörerna har en osund närhet till rederierna och det är uppenbart att de ser mellan fingrarna. Det har förekommit att inspektörerna hånar personalen när de gör arbetsmiljöronder.
Systematiska bjudresor
Resan i oktober var ingen engångsföreteelse. Kort därefter fick även tre inspektörer från motsvarande finsk myndighet sina standardhytter uppgraderade till lyx. Dagens ETC har tagit del av interna dokument från rederiet Viking Line som visar att bjudresorna satts i system och sanktionerats av företagets högsta ledning.
I ett internt dokument skriver Viking line att för ”viktiga kunder... och offentliga institutioner kan lyxhytt- och suite bokas i representationssyfte”. I dokumentet slås det fast att: ”huvudansvarig för att boka suite är VD och styrelseordförande”.
Transportstyrelsens sjöfartsdirektör Pernilla Wallin är högst ansvarig för fartygsinspektionerna. Hon har inte tid för en intervju med skriver i ett sms att: ”Generellt gäller att våra inspektörer vid förrättning på fartyg ska betala själva för sina måltider om det är möjligt. Om det är så att någon inte följt vår riktlinje får vi självklart utreda det”. Men tillägger att: ”Vi kommenterar inte huruvida vi har en utredning på gång eller inte”.
Minns ingenting av resan
När Dagens ETC når en av fartygsinspektörerna, som även är utbildad sjökapten och tidigare har arbetat för rederierna på Östersjön, kan han inte svara på varför rederiet uppgraderade dem till lyxhytter:
– Vi tar de hytter som vi anvisas till när vi kommer ombord.
Han kan inte svara på varför han blev bjuden på middag av rederiet.
– Jag kommer inte ihåg något av resan, säger han.
Har din chef eller någon annan inom myndigheten frågat dig om resan?
– Nej, det är ingen som pratat med mig om det.
Fotnot: Dagens ETC har sökt Viking line för en kommentar.