Timbros idé
Till Dagens ETC säger Foodora att idén på ett samarbete kom från Timbro, och att Kopsch har lånat all utrustning. Det gäller även den elcykel som används för färden.
Johanna Lindskog Lindell är presschef för Foodora i Norden.
– Fredrik Kopsch frågade om han fick cykla och leverera för att få en bättre förståelse av själva jobbet. Det finns ingen ekonomi inblandad och är ett initiativ av Timbro. Innan Fredriks pass idag fick han ett inlogg för att kunna utföra arbetet samt utrustning, såsom kläder och cykel, säger Johanna Lindskog Lindell.
Dagens ETC har sökt Foodora med följdfrågor.
”Någon form av inblick”
Varje gång Fredrik Kopsch twittrar positivt om gigarbete eller hur viktiga cykelbuden och låga trösklar in på arbetsmarknaden är, möts han av en storm av kommentarer. Det säger Kopsch under sändningen, och att hånfulla svar som "gör det själv då!" triggade igång tankarna bakom kampanjen. Kopsch skriver på Twitter att han inte kommer att leva endast på inkomsten från Foodora under veckan, eftersom han själv har helt andra utgifter, men att sändningarna ska ge "någon form av inblick i hur det är att cykla som matbud i Stockholm".
Eftersnack med Dousa
Vid flera tillfällen stannar Kopsch av vid vägkanten på Kungsgatan och andra trafiktäta innerstadsgator i City och på Östermalm för att acceptera nya beställningar och för att inte "omkomma i trafiken det första jag gör". Vid Östermalmstorg blir han tutad på av en lastbil och vid flera tillfällen cyklar han mot rött.
Under tiden som Kopsch färdas mellan restauranger och Foodora-kunder pratar han aktivt med tittarna om bakgrund, Timbros åsikter och syftet med kampanjen.
– Det är svettigt redan nu, säger Kopsch efter den första beställningen.
Efter två timmar ute på regniga och blåsiga gator tar sig Kopsch tillbaka till tankesmedjans lokaler, där han tar plats i ett eftersnack med vd Benjamin Dousa – fortfarande iförd Foodora-uniform. Kopsch säger att han inte ser någon annan lösning på utanförskapet i samhället än att tillföra mer flexibilitet på arbetsmarknaden, och att det skulle behövas 70 stycken Foodora-liknande företag till.
Känsliga för budens kritik
Föreningen Gigwatch är en av de som kritiserat kampanjen för att vara ett pr-stunt snarare än en inblick i gigarbetares villkor. Foodora har systematiskt försökt att runda det kollektivavtal som man tecknade för cykelbuden 2021, säger Jacob Lundberg på Gigwatch. Och att livestreama arbetspass skulle vara omöjligt för anställda som kritiserar sin arbetsgivare.
– Tidigare har man på olika sätt gjort sig av med personal som har framfört kritik eller lyft problem. Man har inte varit positivt inställd till utåtriktad kommunikation. Nu vill Foodora odla en bild av att det finns någon typ av transparens, som alltså inte finns där om det inte handlar om personer som säger det de vill.
Timbro plockar russinen ur kakan, säger Jacob Lundberg.
– Idag jobbade Fredrik Kopsch lite runt lunchen, och jag vet att de ska cykla runt middagstid någon kväll. Om du har det som heltidsarbete blir det en väldigt upphackad dag, du är alltid uppkopplad och måste alltid stå redo. Många bud som jobbar på Foodora har inte de villkor som beskrivs, det blir inte en korrekt bild.
”Argumenten tog slut”
Johannes Klenell, kulturredaktör på tidningen Arbetet, följde hela dagens sändning.
– Jag lärde mig att näringslivets argument tog slut väldigt fort. Till nivån att de fick börja prata om Happy meal-gubbar och chefsekonomens cv istället. Jag fattar inte vad de ska prata om i fyra dagar till.
Även frilansjouranlisten Myra Åhbäck Öhrman tittade och ställde frågor, varav flera inte besvarades, i chatten.
– Jag tycker att det är viktigt att uppmuntra att Timbro gör nedslag i verkligheten på en faktiskt konkurrensutsatt marknad. Min förhoppning är att de lägger till att testa olika lågstatusjobb som en fast arbetsuppgift varje vecka för sin chefsekonom, då det både skulle öka deras trovärdighet och hålla honom borta från Twitter.
Vad tar du med dig från dagens sändning?
– Vad jag tar med mig är att de, när det kommer till kritan, inte är bekväma med att besvara kritiska frågor när deras egna resonemang inte går ihop. Livesändningar passar inte såna som föredrar att predika från elfenbenstornet.
Imorgon tisdag livesänder Timbro när Kopsch cyklar åt Foodora mellan 17-21.
Dagens ETC har sökt Fredrik Kopsch.