Från och med nästa år ska regeringen satsa nästan 13 miljarder på klimat- och miljöpolitiken. Men 9,5 av dessa miljarder som satsas ska spenderas efter nästa val, vilket gör det osäkert om det blir verkligt. Vid en regeringsombildning kan planerade satsningar lätt ställas in.
– Väldigt mycket av dessa satsningar ligger i framtiden. Hur det går med dom 9,5 miljarderna avgörs av valresultatet, konstaterar bland andra Sverige Radios politiska kommentator Fredrik Furtenbach.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Den största posten som regeringen satsar på i närtid är supermiljöbilspremien, som fylls på med 700 miljoner kronor. Premien tog slut snabbt på grund av ett stort intresse. Ytterligare 250 miljoner kronor ska gå till stadsutveckling och den kritiserade skatten på egenproducerad solenergi ska tas bort, lovade klimatminister Isabella Lövin på presskonferensen.
Miljöorganisationen Greenpeace kommenterade tidigt budgeten i kritiska ordalag. I flera kommentarer på Twitter ställer organisationen regeringens nya klimatpolitik mot vad man redan har genomfört, främst försäljningen av Vattenfall.
– 1 miljon ton mindre utsläpp per år. Då återstår ca 30 miljoner ton/år för att kompensera för Vattenfall. Satsningar i höstbudgeten som gynnar klimatet måste vägas mot satsningar som skadar klimatet. Hur balansen ser ut vet vi inte än, skriver organisationen.
Flera av regeringens miljö- och klimatsatsningar i budgeten hade redan presenterats, bland annat att man ska avsätta 500 miljoner kronor till bistånd för miljö- och klimatområdet. Finansminister Magdalena Andersson säger att regeringens budget är ett stort steg framåt på miljöområdet om man jämför med hur alliansen hanterade frågan under åtta år vid makten.
Hon visade bland annat upp en beräkning som lyfte fram att miljöbudgeten ökat med 73 procent jämför med under den borgerliga regeringsperioden.
– Vi gör en helt annan satsning än den tidigare regeringen. Regeringen tar ansvar både för statsfinanserna och klimatutmaningen, sa hon på pressträffen.
Naturskyddsföreningens (SNF) ordförande Johanna Sandahl är försiktigt positiv till satsningen på miljön, men säger till TT att hon efterfrågar mer pengar till järnvägen. SNF hoppas därför att den kommande infrastrukturpropositionen innehåller sådana satsningar.
– Underhållet är väldigt eftersatt, det drabbar både godstrafiken och persontrafiken. Det är en väldigt konkret åtgärd som kräver enorma resurser. Det är många miljarder per år som behöver investeras för att klara de utmaningar som är kopplade till järnvägen, säger Sandahl till TT.