Och i takt med att allt mer pengar läggs på spel, ökar också larmrapporterna om spelberoende.
Förra veckan meddelade dagstidningen och mediebolaget The Guardian att de därför säger nej till all annonsering från spelbolag framöver. Det trots att annonsintäkterna uppgår till ”många miljoner”, enligt Dan Stinton, avgående vd för The Guardian Australia.
– Betting-annonsering har vuxit enormt för oss under de senaste åren, och det är skälet till att vi har blivit mer obekväma med det här, eftersom det har känts som att det inte är i linje med våra redaktionella värderingar. Men att fatta det här beslutet innebär att vi stänger en av våra våra största annonskategorier, och vår snabbast växande, säger han till The Sydney Morning
Herald.
Lundh: ”Inte helt förvånande”
Debatten om bettingbolagen och spelberoendet har varit stor i både Australien och Storbritannien, och i Storbritannien har flera nya regler införts för att försöka vända utvecklingen med det ökade beroendet. Sedan i höstas får de största fotbollsprofilerna och kändisarna inte marknadsföra spelbolag. I våras bestämde dessutom Premier Leauge att reklam från spelbolag inte ska få synas på lagens matchtröjor.
Olof Lundh, reporter och poddare på Fotbollskanalen, menar att The Guardians stopp för spelannonser därför ligger i tiden.
– Det här är en trend som pågår i hela Europa, inte minst i Storbritannien. Så på så sätt är det inte helt förvånande att The Guardian gör det här. Och även om de förlorar mycket pengar på att stoppa annonser från spelbolag så handlar det om ett bolag som har resurser som få andra har, med en resursstark stiftelse bakom, säger han.
Offside var pionjärer
Annat var det för The Guardians föregångare – det svenska fotbollsmagasinet Offside. Redan 2018 tog de beslut om att säga nej till annonser och samarbeten med spelbolag. Det trots att spelbolagen utgjorde en av deras viktigaste inkomstkällor.
– Sedan vi började med annonser i början av 2000-talet har vi tjänat jättemycket pengar på spelbolagen. De stod för en tredjedel av våra annonsintäkter. Men vi kände att vi ändå behövde ta det här beslutet, att vår trovärdighet är viktigare än någonting annat, säger Anders Bengtsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Offside.
För Offsides del handlade det mycket om att värna tidningens oberoende. När spelbolagen och fotbollen vävs allt tajtare samman, och bolagen dessutom blir en allt viktigare finansiär av medierna, kändes det som enda vägen framåt.
– Under ett par års tid hade spelbolagen nästan översvämmat fotbollen. Allsvenskan och superettan fick ett spelbolag, Unibet, som huvudsponsor, vid alla typer av pressmeddelanden som skickades ut om olika satsningar, som akademisatsningar på unga fanns spelbolagen med, och andra mediehus blev mer och mer allierade med dem. Vi kände att det var dags att våga stå lite mer utanför.
För The Guardians del är anledningen till att stänga ute spelbolagen framför allt etisk. I alla fall är det så beslutet beskrivs i en kommentar av Anna Bateson, vd på The Guardian. Även för Offside var spelandets konsekvenser ett skäl till beslutet.
– Det klart att det finns flera branscher som man kan tycka är oetiska, men för oss blev det väldigt tydligt vad spelandet kan göra med människor, samtidigt som granskningar vi själva har gjort visar hur spelbolagen inte alls tar sitt ansvar. De tjänar pengar på att människor spelar bort sina liv, säger Anders Bengtsson.
Kan leda till debatt
I andra svenska medier är spel- och bettingbolagen fortfarande lika synliga.
Både Anders Bengtsson och Olof Lundh tror att det är svårt att säga nej till de pengar annonsering och samarbeten innebär.
Enligt Folkhälsomyndigheten satsade spelbolagen fyra miljarder kronor på reklam i Sverige 2021.
– Det är nog svårt för många att avstå de här inkomsterna. Medier är rätt hårt pressade ändå. Att The Guardian gör det här kan nog leda till en debatt, men jag har svårt att se att det kommer sprida sig som en löpeld, säger Olof Lundh.
Aftonbladet, som inte minst i bilagan Sportbladet och på dess sajt har många spelbolag som annonsörer, säger att det inte är aktuellt att slopa spelannonser.
– Spelannonsering är lagligt i Sverige, och regleringen kring hur annonseringen får se ut är hårdare nu än för några år sedan. Det är det vi förhåller oss till. Annonsintäkter är väldigt viktiga för oss, det är till stor del så vi finansierar vår journalistik, säger Niclas Bergström, kommersiell chef på Aftonbladet.
The Guardian vill ta bort spelreklam för att inte bidra till spelberoende. Hur ser ni på ert ansvar där?
– Nu finns ett regelverk som gör annonseringen mer måttfull, branschen har blivit renare. Men det klart att det är svårt med marknadsföring på det sättet, det finns mycket som kan vara dåligt för folk, men det vi kan göra är att jobba för att ha en ansvarsfull annonsmarknad. Och det tycker jag att vi gör.