– Det har kommit nya biltransporter kontinuerligt. Jag vet inte om de använder de hamnar som ännu inte påbörjat sympatistrejken, men det är tydligt att de nya bilarna fortfarande når Sverige i alla fall, säger Karl-Henrik Rosberg, ombudsman på IF Metall i Göteborg.
Svenska företag hjälper till
När sympatistrejken utökas på fredag till att omfatta samtliga svenska hamnar hoppas han att leveranserna kommer att försvåras. Samtidigt tror han att det blir svårt att helt kapa importen. Tesla kan välja att lossa sina bilar i grannländerna. Eller att frakta dem med lastbilar hela vägen från fabriken i Tyskland. Men kanske kan i alla fall svenska speditionsföretag försvåra för Tesla.
– Med tanke på hur Tesla agerar, att de till och med tar in strejkbrytare, önskar jag att även företag säger ifrån nu. De som levererar bilarna kan välja att säga ”nej tack, vi kör inte förrän det finns ett kollektivavtal”, säger Karl-Henrik Rosberg.
Vd: ”Det är upp till dem”
Men för ett av de bolag som fortfarande transporterar bilar åt Tesla, Svensk Auto Logik i Malmö, är den tanken främmande. De tänker fortsätta köra.
– Tesla följer svenska lagar och regler, och vi kör med svenska lastbilar och chaufförer som omfattas av kollektivavtal, för att leverera till återförsäljare i Sverige. Jag kan inte se något fel i det, säger Fredrik Vestergård, vd på Svensk Auto Logik.
Att Tesla inte har kollektivavtal ser han inte som något problem.
– Jag tycker att det är lite av en häxjakt. Det är upp till varje företag att teckna kollektivavtal eller inte. Så länge det inte är lagstadgat kan de välja att inte göra det.
Ni själva har kollektivavtal, men du tycker inte att Tesla behöver ha det?
– Jag tycker att det är upp till dem själva att avgöra det.
Plockar in strejkbrytare
Både Karl-Henrik Rosberg och Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall, menar att en sådan inställning försvårar fackets kamp för att få Tesla att rätta sig efter den svenska modellen.
– Det här är ingen lätt uppgift, det är därför vi måste hjälpas åt. Även speditörerna som kör för Tesla borde stötta oss i det här, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Han menar att Tesla hittills har gjort allt de kan för att runda fackens blockad. Mest allvarligt ser han på att de tar in strejkbrytare. När personal på verkstäderna är uttagna i strejk plockas andra in som kan utföra deras jobb.
– Det gör att det trots allt pågår en hel del arbete på verkstäderna nu. Att de till skillnad från andra arbetsgivare organiserar strejkbryteri är något ganska unikt. Även om det inte finns några lagar så är det en oskriven regel att man inte gör så, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Jag är både bekymrad och oerhört provocerad.
Karl-Henrik Rosberg tycker att Teslas agerande är provocerande.
– Jag är både bekymrad och oerhört provocerad. De tror att de bara kan strunta i det svenska förhållningssättet, de säger öppet att de kommer ta in folk som fyller platsen för dem som är borta. Då faller hela det systemet som bygger på att båda parter ska bete sig respektfullt, för att vi på så sätt ska kunna ha lugn och ro på arbetsmarknaden.
Men trots Teslas försök att kringgå strejkåtgärderna tror han att den upptrappade konflikten absolut påverkar det multinationella bolaget.
– Att hela tiden behöva hitta nya vägar för att ha igång verksamheten måste vara kostsamt. Jag tror absolut att det vi har gjort och gör tillsammans med sympatistrejkerna är kännbart för dem. De kommer fortsätta leta kryphål, men vi gör vad vi kan för att täppa igen dem.