I juni förra året, alltså för mindre än ett år sedan, öppnade Max i handelsområdet Moraberg i Södertälje. I ett pressmeddelande från hamburgerkedjan gick det att läsa om planerna för 16 snabbladdare, som beräknades stå klara efter årsskiftet. Att det handlade om Teslas superchargers framgick inte.
Sedan februari 2024 har Service- och kommunikationsfacket Seko en blockad mot Tesla, som bland annat innebär att varken anslutningar av nya laddstationer från Tesla eller underhåll av befintliga laddstolpar kommer att göras så länge Industrifacket Metall strejkar mot elbilsföretaget.
Sekos blockad är en sympatiåtgärd som vidtagits med anledning av den långvariga konflikten mellan IF Metall och Tesla. Konflikten handlar i sin tur om att Tesla, med delägaren Elon Musk i spetsen, vägrar att teckna kollektivavtal med facket i enlighet med den svenska modellen.
Telge: Vi beklagar
Men trots det kunde Teslas nya laddstation öppna intill Max i Moraberg på måndagen. Enligt kommunala Telge elnät är den ansluten och driftbar.
– Två laddpunkter har anslutits och driftsatts av Telge nät på beställning av Tesla, säger Erik Elowsson, presskommunikatör på Telgekoncernen.
Det har alltså skett trots den fackliga blockaden.
– Telge nät har alla avsikter att respektera den fackliga åtgärden och håller nu på att stämma av med Seko om läget, fortsätter han och ber om att få återkomma om varför laddstationen anslutits.
Senare på onsdagseftermiddagen visar det sig att ytterligare en laddstation av Tesla nyligen anslutits till elnätet i Södertälje – vid Vasa handelsplats.
– Vi kan konstatera att två av Teslas ägda anläggningar i Södertälje blivit anslutna i motsats till syftet med gällande konfliktåtgärder. Vi beklagar detta. Vi vill tydliggöra att vi inte haft någon avsikt att åsidosätta Sekos konfliktåtgärder. Vi har vidtagit starka åtgärder för att detta inte ska upprepas. Vi respekterar den svenska modellen och står upp för värdet i kollektivavtal och ser en styrka i den dialog vi har med Seko.
Frågan om varför misstaget ändå gjorts förblir obesvarad.
Max: Avtalet ingicks före blockaden
I ett mejl till Dagens ETC svarar Max kommunikationschef Henric Byström att överenskommelsen gjordes innan blockaden.
”Vi var överens om att Tesla kunde arrendera mark för laddstationer i april 2023”, skriver han.
Vidare berättar han att Max arbetar med sex olika laddoperatörer.
”I detta fall föll valet på Tesla. Det passade båda parter bra.”
Max valde att behålla Tesla som leverantör, trots att fackförbundet Seko har en blockad mot företaget sedan februari 2024.
”Att inte hedra ett avtal är varken god affärssed eller legalt. Angående blockaden är det inte vår sak att kommentera”, skriver Henric Byström.
Det är inte första gången som elbilsföretaget lyckas runda blockaden. För drygt en månad sedan öppnades en ny laddstation i Malmö, något som Dagens Arbete var först att skriva om. Då visade det sig att en underleverantör till elbolaget Eon möjliggjorde anslutningen till elnätet, rapporterade Arbetet, ett misstag som elbolaget beklagade.
Dagens ETC har sökt Tesla utan framgång.