Terrorhot i kollektivtrafiken – tågvärdar ska ändå bort
Bild: Tim Aro/SvD/TT
Dagens ETC
Terrorhotsnivån har höjts och kollektivtrafiken pekas ut som särskilt sårbar. Samtidigt fortsätter avvecklingen av tågvärdar i Stockholmstrafiken. Stoppa avvecklingen, kräver facket – men MTR hävdar att de inte kan göra något.
I april gick lokförare i Stockholms pendeltågstrafik ut i vild strejk i protest mot att MTR, som kör trafiken, börjat ersätta tågvärdar med kameror. Arbetsmiljön och säkerheten på tågen skulle försämras när lokförarna tvingas arbeta ensamma på tågen, enligt facket. Men lokförarna förlorade striden. Strejken blåstes av och MTR har gått vidare med att avveckla tågvärdar. Nu körs två tredjedelar av alla pendeltåg utan tågvärd.
– Självklart har säkerheten på tågen minskat på grund av det här. Det är bara när tågen står still vid perrong som lokföraren kan ha någon uppsikt över vad som händer i och omkring tåget. I övrigt är uppmärksamheten riktad framåt, säger Roger Delin, ordförande för ST:s pendelklubb.
”Extra resurs ombord”
Under sommaren har Säpo höjt terrorhotsnivån i landet och alla resenärer i kollektivtrafiken uppmanas att vara uppmärksamma. I veckan gav regeringen Transportstyrelsen och Trafikverket i uppdrag att stärka säkerheten i kollektivtrafiken.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) sa på en pressträff att det till exempel kan handla om att göra som Storbritannien och säkerhetutbilda all personal som befinner sig i och omkring kollektivtrafiken, även kafépersonal på stationerna.
Roger Delin på ST säger att det bästa och snabbaste sättet att höja säkerheten i Stockholmstrafiken idag är att stoppa avvecklingen av tågvärdar.
– En av deras huvudsakliga arbetsuppgifter var att informera och ha översikt över resenärerna. Har man två personer ombord så har vi alltid en extra resurs som kan agera.
MTR: Politikernas beslut
Roger Delin har framfört kravet till sina närmaste chefer på MTR. Men på MTR säger kommunikationschefen Niklas Ekström att företaget inte kan styra över beslutet.
– Det var trafiknämnden som beslutade om avvecklingen av tågvärdarna för två år sedan. Vi har bara fått i uppdrag att genomföra det.
Så ni kan inte själva styra var personalen ska finnas utifrån den höjda terrorhotsnivån?
– Vi har en kontinuerlig dialog med vår uppdragsgivare gällande terrorhotsnivån. Vi arbetat nu med information till alla inom vår organisation om situationen.
V: Få till nytt beslut
Anna Sehlin är regionråd för Vänsterpartiet och hon håller med facket om att den enklaste och snabbaste lösningen för att öka säkerheten i tågtrafiken i Stockholm är att återinföra tågvärdarna.
– Vi ville aldrig ta bort värdarna. Vi tycke att det ska finnas två stycken säkerhetsutbildade ombord på tåget, lokföraren och en tågvärd. Händer det någonting så kan inte lokföraren vara själv i tåget, säger hon.
Beslutet att ta bort tågvärdarna togs av den borgerliga majoriteten 2021. Socialdemokraterna lovade inför valet att riva upp det, men efter att de tog över styret i regionen tillsammans med Centerpartiet och Miljöpartiet fick neddragningen ändå grönt ljus och inleddes i mars.
– Vänsterpartiet har försökt att få till ett nytt beslut. Vi har lagt flera förslag i trafiknämnden men vi har inte fått majoritet, säger Anna Sehlin.
MP: Nej till tågvärdar
Anton Fendert (MP) är ansvarigt regionråd för kollektivtrafiken. Han tycker inte att tågvärdarna behöver komma tillbaka till pendeltågen.
– Nej. Vi har alltid en grundläggande beredskap, och vi har gjort ytterligare en rad insatser efter rådande läge. Vi har höjt närvaron av ordningsvakter och trygghetsvärdar och har ett tätt samarbete med polisen och andra berörda myndigheter, säger han till Dagens ETC.
Vänsterpartiet har också föreslagit att regionen ska ta tillbaka pendeltågstrafiken i egen regi när avtalet med MTR löper ut 2026.
– Ur ett säkerhetspolitiskt synvinkel så är det mycket säkrare att ha verksamhet i egen regi, istället för att kinesiska staten ska driva vår kollektivtrafik. Vi vet också av erfarenhet att anställda på MTR flyr det bolaget. De behöver den trygghet och den framförhållning som egen regi ger, säger Anna Sehlin.
Anton Fendert säger att regionen inte kan ta över pendeltågstrafiken i en handvändning men att det nya styret redan i år ska se över möjligheterna att göra det tillåtet för SL att vara utförare och inte bara beställare av trafiken.
– Men att föregå den processen och utan det nödvändiga förarbetet ta över pendeltågstrafiken i egen regi vore ansvarslöst av mig som politiker, säger han.