På parkeringen utanför visar sig hösten från sin sämsta sida. Ett femtontal taxiförare står i regnblåsten och försöker håva in resenärer.
Fingrar är i luften för att locka till sig uppmärksamhet. Några av förarna står med masker, men merparten är helt oskyddade.
– Vi måste jobba och leva. Men det är klart att det är farligt. Man är orolig för att bli sjuk, säger taxichauffören Serwan Jalal som är egenföretagare och kör på uppdrag.
En bit bort står kollegan Nader Terhani. Han är 74 år och har kört taxi i 20 år.
– Man måste överleva, jobba och betala hyran och andra räkningar, säger han.
Hur gör du i taxin, har du mask?
– Nej. Men kunderna får inte sitta längst fram. Jag tar sex personer där bak. Men jag kör en stor bil så det är annorlunda för mig. Det är mycket farligare att köra folk inne i stan. Här går det bättre, eftersom det är mer kontroller när man flyger.
Vad gör du för att hålla dig säker?
– Ingenting. Jag bara hoppas.
”Folk är mer medvetna”
En annan förare vill vara anonym, men säger att han är pensionär och tillhör riskgrupp.
– Det är jobbigt, men jag försöker att vara försiktig. Jag delegerar och ber kunderna sitta i baksätet. Mer kan vi inte göra.
Som många andra förare på plats idag var han en av de som körde resenärer som kom tillbaka på sportlovet, precis när spridningen av corona tog fart under våren. Då misstänktes hemvändande sportlovsresenärer ha stått för en stor del av smittspridningen i Stockholm.
– Det var oroligt, det var nytt för mig. Nu är jag mer van och försöker att inte närma mig folk. Tänker på avståndet. Jag är lite orolig, men många kunder har mask på sig. Folk nu är mycket mer medvetna än under mars-april, säger han.
En av de yngre chaufförerna, Robert Akdag, 32 år, står längst fram i kön av taxibilar. Han pratar snabbt och viftar åt hemvändarna.
Har du mask?
– Nej, nej. Det är fritt så jag gör inte det. Men hade det varit lag hade det varit en annan sak. Själv är jag inte så rädd, men jag vet kollegor som har blivit smittade. Många är äldre och känsliga.
Tar eget ansvar
Samtidigt är det svårt att hålla avståndet i taxin och kunden har alltid rätt, menar han.
– Man sitter nära varandra och de stoppar in kortet. Är det fyra personer kan man inte neka att sitta fram. Men det är dumt att klaga, andra länder har det värre än oss, säger han.
Irländaren Fergal Coyive kommer fram och vill prata. Han har kört taxi ett par år för Blacklane, ett företag som i huvudsak plockar upp affärsresenärer. Han bär munskydd och visar sin svarta limousine som står parkerad en bit bort. Han öppnar dörren och visar baksätet där det finns några masker utplacerade och två vattenflaskor.
– Alla chaufförer borde själva ta ansvar och se till att kunderna sitter bak. Det är bästa sättet att stoppa smittspridningen. Det är jätteviktigt.
Är du orolig?
– Det hjälper inte att bli orolig, tyvärr. Men man måste ta det väldigt försiktigt. Och skaka inte hand.
Kai Rosenthal, 59 år, kör taxi åt ett limousineföretag. Han väntar in en kund som har förbeställt bil och står inne i ankomsthallen med en lapp i handen.
– Vi brukar alltid sprita bilarna och jag har tagit bort vattenflaskor och annat ur bilarna eftersom kunder kan undra vem som har tagit i dem. Jag har också ansiktsmasken med mig. Vi kör inte privatkunder, utan mest företag. Det är oftast samma människor. För min egen del är jag rätt lugn, mycket på grund av att jag hade en liten obekräftad smitta redan i våras med andningsproblem och annat.
Samtidigt ökar smittan rejält nu, hur tänker du kring det?
– Det finns alltid i bakhuvudet, men det är mitt jobb. Det jag har gjort hittills har funkat, men det är klart, risken finns alltid.