Taxibolagen Taxi Kurir och Taxi 020 som ägs av koncernen Fågelviksgruppen har 98 procent av färdtjänstkörningarna i Stockholm. Det är en stor affär – totalt görs varje år omkring 3,1 miljoner färdtjänstresor i Stockholm.
Taxi Kurir och Taxi 020 kunde lägga ett betydligt lägre bud än konkurrenterna. Inget av de två företagen kräver att de åkerier som kör för dem tecknar kollektivavtal, och enligt Transportfacket är det chaufförerna som betalar priset för de vunna upphandlingarna. I februari nästa år förlängs Taxi Kurirs och Taxi 020:s avtal med ytterligare två år.
– De erbjuder en billigare tjänst som är sämre för föraren, säger Mattias Schulstad, utredare på Svenska Transportarbetareförbundet.
– Vi ifrågasätter hur det kan det komma sig att landstinget med skattemedel köper upp tjänster som utnyttjar förarna. Seriösa företag slås ut.
Köra bara på provision
De förare som kör för Taxi Kurir och Taxi 020 får ingen grundlön, utan kör enbart på provision. Provisionen blir lägre vid färdtjänstkörningar – hälften jämfört med en vanlig körning enligt de taxichaufförer som ETC Stockholm har pratat med. Eftersom förarna inte har någon grundlön är de inte garanterade någon sjuklön.
– Det krävs väldigt långa arbetspass för att få ihop en månadslön, säger Mattias Schulstad.
– Ingen betalar in till förarnas avtalspension.
Utanför Stockholms centralstation står Taxi Kurir-åkaren Nozad Jumha och väntar på kunder. Han bekräftar Transportfackets bild. Nozad Jumha betalar omkring 10 000 kronor i månaden till Taxi Kurir för sin bil.
– Jag kör 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan och får ut 15 000 kronor efter skatt i månaden.
– Det har blivit fler bilar ute och det betyder mindre jobb. Efter upphandlingen sänkte de taxan för färdtjänsten, och då har det blivit ännu svårare. Det är inga förare som är nöjda.
– Om man tackar nej till färdtjänstkörningar stängs taxametern av i en halvtimme, och man kan få 400 kronor i böter från Taxi Kurir.
En annan Taxi Kurir-förare, som vill vara anonym, säger att är vanligt att förare trycker bort färdtjänstkörningar, eftersom de betalar sämre.
– Jag jobbar 70 timmar i veckan och tjänar runt 20 000. Om man kör färdtjänst går det inte ihop. En körning som skulle ha gett 400 kronor i vanliga fall ger 200 om det är färdtjänst.
Saknar kollektivavtal
Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkonkurrent Taxi Stockholm har kollektivavtal, men är chanslösa i upphandlingen om färdtjänsten.
– Det rörde sig om en prisskillnad på mellan 14 och 43 procent i olika områden, säger Kenneth Svärd som är affärsområdeschef för färdtjänsten på SL.
– Fågelviksgruppen har utnyttjat fördelarna med att vara störst, och har kunnat ge ett pris som slår de andra ganska rejält.
– Vi ställer krav på att chaufförerna ska klara sitt jobb, men vi lägger oss inte i själva arbetsgivardelen. Den ligger helt på bolaget. Vi köper en färdig tjänst.
Frederick Scholander, informationsansvarig på Taxi 020, säger att han inte känner igen bilden av långa arbetsdagar med låg lön.
– Det följer konjunkturen, det går upp och ner. När det är lågkonjunktur blir det jobbigt, men taxichaufförer har fördelen att de inte blir av med jobbet när konjunkturen är dålig.
Han tycker att skillnaden i betalning för färdtjänstkörningar och andra körningar är rimlig.
– Det inte konstigt att det blir olika priser om en kund köper tjänster för 800 miljoner om året jämfört med en kund som bara vill åka hem från krogen.
– Majoriteten av förarna är ensamåkare och det finns ingen som helst anledning för dem att teckna kollektivavtal.
ETC Stockhom har sökt Taxi Kurirs vd Magnus Klintbäck.
Rättelse, 15 oktober 2013: I en tidigare version av artikeln anger Kenneth Svärd fel prisskillnad mellan Taxi Stockholm och Taxi Kurir/Taxi 020 när det gäller färdtjänstupphandling. Rätt siffra är mellan 14 och 43 procent beroende på område i Stockholm.