Den 27 oktober tog IF Metall ut flera av Teslas verkstäder och servicescenter i strejk efter elbiljättens vägran om att införa kollektivavtal för sina anställda. På fredag den 3 november planerar fackorganisationen att utöka sitt strejkvarsel till att inkludera ett 20-tal andra mer allmänna verkstäder där enbart arbete med Teslabilar kommer att blockeras.
Oskar Reimer är vd och inköpschef för ett av Uppsalas större taxibolag och menar att företaget inte tänker köpa in fler bilar från företaget förrän konflikten är löst.
– Vi har 40 fordon, varav åtta elbilar. Alla dessa fordon ska sannolikt successivt bytas ut mot elbilar men vi avser inte köpa fler Tesla förrän det finns kollektivavtal. Det finns numera många andra elbilar på marknaden, säger han.
För honom handlar strejken till viss del om ett kollektivt och socialt ansvarstagande. Samtidigt har hans företag har bara en Tesla-bil i sin ägo. För bolag med flera bilar från Tesla kan omställningen bli dyr.
–Olika typer av socialt ansvarstagande hamnar tyvärr rätt långt ner på listan för många när det inte finns tillräckligt med resurser.
Viss spänning mellan parterna
Tesla har funnits i Sverige sedan 2014 och har verksamhet på sju orter med över 50 000 registrerade bilar. IF Metall tog kontakt med företaget redan 2017 för att diskutera arbetsvillkoren, sa organisationens avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkäl när Dagens ETC pratade med honom i mitten av oktober.
Sedan dess har facket vid upprepade tillfällen försökt få Tesla till förhandlingsbordet. Tesla har konsekvent avvisat förslagen på att teckna kollektivavtal – som är en betydande insats i den svenska modellen för att upprätta social rättvisa på arbetsmarknaden.
Genom att vägra affärer med Tesla hoppas Oskar Reimer på att kunna bidra till upprätthållandet av modellen.
–Alla företag tjänar på att värna om den här typen av rättigheter. Tittar man internationellt är Sverige ett av de länder med minst antal strejkdagar. Det Tesla gör nu är försvaga det här systemet. Risken är att annat börjar ruckas på vilket kan innebära ännu fler strejker.
Laddat med strejkbrytare
Sedan det att strejken bröt ut har flera anställda hotats av arbetsgivaren, skriver SVT. I ett internt möte med Dagens Arbete sa Teslas Norden-chef Kim Jensen att företaget planerar att sätta in strejkbrytare som ersättare för strejkande arbetare – en mycket ovanlig åtgärd i Sverige då det anses vara ett allvarligt hot mot fackföreningsrörelsen.
Tesla har hittills inte gett något officiellt uttalande om varför de inte vill teckna kollektivavtal med fackföreningen IF Metall. Däremot är företagets grundare Elon Musk en stark motståndare till kollektivavtal.
Dagens ETC har tidigare försökt kontakta Tesla för en intervju men enligt företagets svenska kommunikationschef har de för närvarande inte några kommentarer att ge.
På tisdag förmiddag uppger IF Metalls avtalssekreterare att förhandlingarna återupptas med ett fysiskt möte under onsdagen.