I förra veckan gick Folksam ut och krävde att Taxi Kurir skulle sätta upp en handlingsplan för att alla åkare som kör för Taxi Kurir ska teckna kollektivavtal inom sex månader. Annars skulle Folksam säga upp avtalet. Men Taxi Kurir meddelade i fredags att bolaget inte kommer att möta Folksams krav på kollektivavtal.
– Vi måste göra en snabb utvärdering av hur snabbt vi kan avveckla samarbetet, säger Johan Wimmergren, inköpschef på Folksam.
Avtal sedan 1987
Avtalet mellan Taxi Kurir och Folksam gäller enligt Johan Wimmergren framförallt transport av försäkringskunder som vid personskada har rätt till taxiresor. Johan Wimmergren vill inte avslöja hur mycket pengar avtalet gäller, men säger att det rör sig om ”ganska stora belopp”.
Folksam har haft avtal med Taxi Kurir sedan 1987. Ett av argumenten har enligt Folksam varit att det bara är Taxi Kurir som kan erbjuda ett rikstäckande avtal. Men den senaste tidens turbulens kring Taxi Kurir har fått Folksam att agera. Det handlar framförallt om fallet med föraren Allonias Sebhatu, som i december började organisera förarna inom Taxi Kurir och Taxi 020, två företag som ingår i Sveriges största taxiorganisation Fågelviksgruppen, som saknar övergripande kollektivavtal.
– Det drog igång hela debatten och har påverkat hur vi agerat, säger Johan Wimmergren.
I mitten av december stängdes Sebhatu av från Taxi Kurirs växel. Det ledde till att åkeriet tvingades säga upp honom på grund av arbetsbrist, eftersom han inte skulle kunna ta några körningar. En annan förare, som också varit med och startat fackklubben, blev tillfälligt omplacerad till taxiväxeln. Taxi Kurir hävdar skälet till avstängnignen är att Allonias Sebhatu tackat ja till färdtjänstkörningar som han sedan inte kört. Men Alonias Sebathu och Transportarbetarförbundet har en annan version.
– Vi gör bedömningen att han blev straffad för att han hade organiserat förare. Om det bara handlade om att tacka nej till körningar skulle väldigt många förare bli avstängda, eftersom det är något som sker hela tiden, säger Mattias Schulstad, utredare på Transportarbetarförbundet.
– Det var just vi två, som varit engagerade i fackklubben, som kallades upp till samma möte, säger Allonias Sebathu.
Första möte i lördags
Repressalierna mot Allonias Sebathu ledde till protestaktioner utanför Centralen i Stockholm, där bland andra Jonas Sjöstedt och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, som även är styrelseordförande i Folksam, deltog.
I lördags höll Fågelvikens taxiförarklubb sitt första möte om hur de ska gå vidare med det fackliga arbetet. Omkring 15 chaufförer deltog. Allonia Sebathu, som nu kör för ett annat taxiföretag i Nynäshamn, är med och hjälper dem att starta upp fackklubben.
Karin Bergman, kommunikationsansvarig på Taxi Kurir, säger att hon är positiv till att förarna organiserar sig.
– De åkare som är våra underleverantörer är egna företagare. En del av dem har kollektivavtal med sina förare, andra inte. Vi rekommenderar dem att teckna kollektivavtal, men huvuddelen är enmansföretagare och då är det inte aktuellt för dem att teckna kollektivavtal.
– Vi har skickat en handlingsplan till Folksam, men vi kan aldrig tvinga någon att teckna kollektivavtal.
Kör enbart på provision
Transport menar att Taxi Kurirs brist på kollektivavtal gör att de får försprång i konkurrensen när kommuner och landsting handlar upp färdtjänst och skolskjuts.
– Jag vet förare som arbetar 200 timmar i månaden och ändå måste gå till socialen, säger Allonias Sebathu.
– Om du köper en tjänst för billigt måste det finnas en hake. Vi jobbar dubbla pass för att det ska gå ihop. Fågelviksgruppens enda sätt att konkurrera är att inte skriva kollektivavtal och att ge sämsta budet, säger Allonias Sebathu.
Förarna som kör för Taxi Kurir och Taxi 020 får ingen grundlön, utan kör enbart på provision. Provisionen blir lägre vid färdtjänstkörningar.
– Det sker en enorm prispress på samhällsbetalda resor, och det har samband med att Fågelviksgruppen har som affärsidé att dumpa priserna och lägga allt på förarna, säger Mattias Schulstad, utredare på Transport.
– Fågelviksgruppen sänder ut signalen att förarna inte ska organisera sig fackligt. Kaoset fortsätter i branschen eftersom så få av förarna är organiserade och kan förbättra sina villkor. Det tjänar Fågelviksgruppen på. I och med att Allonias blev behandlad så här är många förare rädda att arbeta fackligt, säger Mattias Schulstad.
Dagens ETC har bett Fågelviksgruppens vd Rolf Karlsson bemöta Transports kritik, men han hänvisar till Karin Bergman på Taxi Kurir.