BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser utgör ett hot mot hela planetens existens, visar forskning. Enligt det tvågradersmål som antogs i Parisavtalet behöver utsläppen av de olika växthusgaserna minska drastiskt för att livet på jorden ska kunna fortsätta. Det innebär bland annat att vi måste dra ner på flygandet. Men flera av de riksdagsledamöter som valts in från Göteborg väljer ändå att ta flyget när de ska till riksdagen.
En flygresa mellan städerna tur och retur innebär att 254 kilo koldioxidekvivalenter släpps ut. Väljer man att ta tåget i stället släpper man bara ut två kilo koldioxidekvivalenter. Flyget har alltså 127 gånger större miljöpåverkan än tågresan.
Taxi för nästan 50 000
Cecilia Magnusson har lämnat in ansökan om ersättning förresor till riksdagen med flyg vid 83 tillfällen sedan riksdagen sammanträdde för första gången efter förra valet. Det är osäkert hur många resor som är på varje inskickad ansökan, men om man utgår att det är en enkelresa per gång innebär resandet 21 082 utsläppta kilo koldioxidekvivalenter, alltså olika växthusgaser med liknande miljöpåverkan som koldioxid. Tåget hade stått för 166 kilo.
Och det är inte bara en hög kostnad för skattebetalarna och miljön. Frågan är hur mycket tid som sparas? Att flyga mellan Göteborg och Stockholm med SAS tar en timme. SJ:s snabbtåg tar cirka tre och tio minuter. Men med tåget reser man mellan båda städernas centrum. I Stockholm ligger riksdagen mycket nära centralstationen, en cirka tio minuters promenad. Cecilia Magnusson bor i Eriksberg på Hisingen, därifrån tar det en halvtimme med kollektivtrafik till Göteborgs central.
Flyger man tillkommer transporter mellan flygplatserna i restiden. Från hennes bostad till Landvetter tar det en timme med flygbuss, och från Arlanda tar det 20 minuter till centralen med -Arlanda express. Dessutom måste man vara på flygplatsen i ”god tid” för säkerhetskontroll och boarding, tid som är försumbar med tåget. Antagligen åker dock Cecilia Magnusson taxi till och från flygplatsen. I samband med att hon tagit sig till riksdagen har hon, utöver flyget, låtit skattebetalarna stå för en taxinota om 49 707 kronor.
”Det är omoraliskt”
På riksdagens hemsida går det att läsa att riksdagsledamöterna själva väljer hur de transporterar sig, men förväntas välja vad som är lämpligast med hänsyn till kostnader, tid eller miljö.
ETC Göteborg har sökt Cecilia Magnusson via hennes arbetsnummer, mejl och Moderaternas nationella pressavdelning. Vi vill fråga hur hon resonerar kring att hon valt att ta flyget i stället för tåget, och hur det rimmar med kriterierna som riksdagens ställt upp för val av resesätt. Hon har dock inte gjort sig anträffbar.
Det är inte bara Cecilia Magnusson som flyger mycket inrikes av Riksdagsledamöterna från Göteborg, men ingen av de andra ledamöterna från Göteborg kommer i närheten av lika ofta. Närmast kommer Robert Hannah, från Liberalerna, som har tagit flyget för 52 000 kronor fram och tillbaka till Stockholm.
Han menar att han tar flyget av flera anledningar. Han svarar via mejl.
– Jag tar flyget på grund av hälsoskäl, för att vara med i media på kort varsel eller för att hinna till möten och debatter i Göteborg när jag haft utskott -eller andra möten. Jag jobbar långt mer än de flesta Göteborgsledamöter och det märks även på mina motioner, debattartiklar, vad jag får igenom i riksdagen och även flygresor. Men sånt skriver ni inte om.
En riksdagsledamot som inte flugit en enda gång till Stockholm är Valter Mutt. Han blir upprörd när han hör att hans kollegor passerat över honom när han suttit på tåget mot riksdagssammanträdet.
– Jag tycker det är omoraliskt. Som vi lever i dag håller vi på att råna våra barn och barnbarn. Det håller inte, och flyget är en av de snabbast växande koldioxidkällorna och ändå fortsätter vi så här. Kan man inte ens offra, vad man nu vinner, 20 minuter, så är det erbarmligt. Jag tycker det är dålig moral och jag har svårt att se det rationella. Det är kanske någon slags omedveten statusmarkör: jag som har så viktigt uppdrag ska inte sitta och kuska tåg utan jag ska flyga. Det är en attityd jag hoppas försvinner i så fall. Det är lite som att det var coolt att politiker rökte cigaretter på 1950 och -60 talet, och i dag är det bara töntig. Jag hoppas det blir samma utveckling vad gäller flyget.
Han menar att politiker måste tänka på hur förtroendet för dem påverkas av hur det beter sig.
– Vi politiker måste mer och mer leva som vi lär. Vi jobbar i en förtroendebransch och ska man få väljarnas förtroende måste man leva som man lär.